Vegetarische Slager verlaagt prijzen


Nieuwe generatie vleesvervangers wordt bereikbaar voor groter publiek.

Na de explosieve groei van de Vegetarische Slager – het bedrijf opende in 2010 één winkel en heeft momenteel 600 verkooppunten in Nederland – kunnen de prijzen omlaag als gevolg van de schaalvoordelen. De nieuwste generatie vleesvervangers komt daarmee binnen bereik van een groter publiek. Jaap Korteweg, directeur van de Vegetarische Slager, verwacht dat in de toekomst verdere prijsverlagingen mogelijk zijn: “Als we allemaal een hapje helpen komen de prijzen van de nieuwste vleesvervangers die niet van echt te onderscheiden zijn steeds dichter in de buurt van de prijzen van echt vlees.”

In april heeft Natuur & Milieu honderdduizenden verpakkingen van het vegetarisch vlees van de Vegetarische Slager gratis uitgedeeld aan het winkelend publiek bij de Jumbo. Veel mensen hebben op deze manier kennis kunnen maken met vleesvervangers 2.0, waarvan gezegd wordt dat ze dierlijk vlees letterlijk kunnen doen vergeten. Vegetarische Slager Jaap Korteweg verwacht dat de wereld binnen 50 jaar geheel overgestapt zal zijn van dierlijk naar plantaardig vlees: “Qua smaak en structuur gingen we de concurrentie met vlees al aan, nu komt het prijstechnisch gezien ook meer in de buurt. Uiteindelijk gaan we voor de vegetarische kiloknaller.”

Supermarkten maken vaak nauwelijks marge op dierlijk vlees en zuivel, maar leggen het voor een lage prijs in de schappen om de consument naar hun winkels te lokken. Hun winst behalen supermarkten veelal op andere producten, waaronder ook vleesvervangers. Als het aan Jaap Korteweg ligt, behalen binnenkort zowel de supermarkt, de consument, het milieu en de dieren winst bij vegetarische vleesvervangers van de nieuwste generatie als culinair hoogstaande vervanger van de dierlijke variant.

Vanaf 27 mei zullen de nieuwe prijzen zijn doorgevoerd in de webwinkel van de Vegetarische Slager en bij veel verkooppunten.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.