Veggiechallenge campagne heeft blijvend effect


Vandaag, op Wereld Vegetarisme Dag, is de wereld weer een aantal vegetariërs rijker.

Dat blijkt uit een onderzoek van Stichting Viva Las Vega’s naar de effectiviteit van de Veggiechallenge campagne.

Vier jonge meiden startten in juni de Veggiechallenge en daagden hiermee het publiek uit om een maand lang minder dierlijke producten te gebruiken: voor de dieren, het milieu en de eigen gezondheid. Ruim 2000 Nederlanders namen de handschoen op. Verstokte vleeseters voerden een vleesvrije dag in (of twee), of lieten de hele maand het vlees staan. Wie al vegetariër was deed een maandje zuinig met zuivel en eieren.

Uit een enquête die is verspreid onder de deelnemers blijkt dat de campagne een blijvend effect heeft gehad. Drie maanden later geeft meer dan tweederde aan dat het voedingspatroon van hen, en vaak ook hun familie, is verbeterd. Eén van de deelnemers schrijft: "Ik had dit niet verwacht. Ik deed mee om mezelf te kunnen ‘uitdagen’ en gaandeweg merkte ik dat ik creatiever ging koken en daarmee lekkerder ging eten. Mijn man stond aanvankelijk wat ‘argwanend’ tegenover ‘het vega gedoe’, maar deed na week 1 al vrolijk mee."

Voor een flink aantal deelnemers was de Veggiechallenge zelfs net het steuntje in de rug om het vlees helemaal af te zweren. Naar schatting leverde de campagne 189 nieuwe full-time vegetariërs op. Nog eens 166 mensen werden veganist. "Ik durf nu hardop te zeggen dat ik voortaan vegetariër ben en blijf. En ik was toch vooral een echte vleesliefhebber."

De meiden van Viva Las Vega´s zijn heel erg blij met de resultaten. Het team is inmiddels druk doende om de Veggiechallenge voor volgend jaar nog groter en mooier te maken. Bijvoorbeeld met wat extra serveertips. Zo merkte een deelnemer terecht op: "sinds de Veggiechallenge drink ik vaker witte wijn. Rode past toch beter bij vlees."

Kijk voor meer info op: http://www.veggiechallenge.nl/

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.