Start C&A Re-Imagine Design Challenge 2014
De tweede editie van de C&A Re-Imagine Design Challenge gaat deze week van start. C&A heeft 9 upcoming Europese ontwerpers uitgenodigd om inspiratie te halen uit de rijke mode geschiedenis van C&A en deze te verwerken in duurzame ontwerpen voor de toekomst. Vanaf deze week kan iedereen het design avontuur van de ontwerpers volgen via www.facebook.canda.com.
Tijdens de 2014 editie van de Design Challenge staat C&A’s 173-jaar-lange ontwerp heritage centraal: de nadruk ligt daarbij op iconische patronen, silhouetten en artikelen uit het rijke verleden van C&A. De jonge designers kiezen ieder een iconisch item en zullen deze op een innovatieve manier opnieuw vorm geven. Daarbij zullen zij gebruik maken van duurzame materialen en processen.
Volgens Eva Ziegler, Brand & Marketing Director voor C&A Europe, is de Design Challenge juist vanuit het oogpunt van het familiebedrijf, erg belangrijk:
“C&A beschikt over een zeer rijke ontwerp heritage waarbij zij gedurende een periode van meer dan 170 jaar vele nieuwe innovaties en ontwerpen aan het grote publiek heeft gepresenteerd. Bij C&A geloven we immers dat iedereen het verdient om er elke dag opnieuw goed uit te zien en zich goed te voelen. Vanuit deze gedachten, zullen dit jaar upcoming ontwerpers vanuit heel Europa onze heritage vieren. Geïnspireerd door klassieke C&A-ontwerpen uit de afgelopen eeuw, zullen zij deze items op een innovatieve manier en gebruikmakend van duurzame materialen, opnieuw vormgeven.”
Natalie de Koning
De deelnemende ontwerpers komen uit Nederland, Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Polen, Spanje en Turkije. De 25-jarige Natalie de Koning, tevens de jongste deelnemer, vertegenwoordigt Nederland.
De overige ontwerpers zijn:
– Nina Kepplinger, Oostenrijk
– Katrien van Hecke, België
– Claudine Ivari, Frankrijk
– Christian Bruns, Duitsland
– Michael Hekmat, Polen
– Elisabet Vallecillo en Javier Blanco, Spanje
– Niyazi Erdogan, Turkije
De eigen ontwerpers van C&A worden overigens ook uitgedaagd met een interne Design Challenge. Hiermee viert C&A de bijzondere creativiteitsgeest die sinds 1841 van onschatbare waarde is voor het bedrijf.
Voor en door mensen
C&A is een modemerk voor en door mensen. De gehele Design Challenge, vanaf het eerste idee tot de uiteindelijke creaties, wordt dan ook gedeeld met het grote publiek via www.facebook.canda.com. Vanaf half april kan iedereen via Facebook stemmen op zijn of haar favoriete ontwerp. Eind april wordt de uiteindelijke winnaar, de ontwerper die de meeste online stemmen in Europa heeft gekregen, bekend gemaakt.
Het belang van de toekomst
Als familiebedrijf heeft C&A altijd de nadruk gelegd op duurzaamheid. Vandaag de dag is C&A de nummer één in de wereld als het gaat om de verkoop van kleding van biokatoen. In 2013 heeft C&A totaal 100.000.000 kledingstukken van biokatoen verkocht. Dit is 38% van het totaal verkochte katoenen kledingstukken. En C&A zet haar duurzame programma voort met als doel in 2020 alle katoenen kleding 100% duurzaam te produceren.