Duurzame mode bij MINT

Laatst bijgewerkt op 17 juni 2014

Laatste update op 17 juni 2014


Vergeet groen! MINT is fair
.

Mint is fashionable, ecofabulous zelfs: een event en beurs ineen, gericht op een duurzame lifestyle en ‘forward fashion’. Met respect voor mens en omgeving in mind. En met acteur Egbert-Jan Weeber als het nieuwe gezicht van MINT, was het event op 20/21 januari jl. tijdens Modefabriek Amsterdam klaar voor weer een nieuwe editie.
De Betere Wereld haalde even diep adem en mengde zich vol enthousiasme tussen inkopers, consumenten, bloggers en kledingrekken.

Tekst & Foto’s: Erwin Polderman

Voorbij de grote letters MINT, gevuld met honderden planten, kwam de lichte, transparante ruimte me al tegemoet. How’s that for some symboliek?! Zowel op esthetisch, ethisch én duurzaam vlak zijn de toonaangevende, veelal kleinere (ook internationale) labels op MINT een prachtig voorbeeld van transparantie en openheid.
Nederlands succesvolle Studio Jux gaat hierin vrij ver: met hun slogan ‘my Nepali tailor is a rockstar’ dat ook typografisch een onderdeel is van de designs, laten ze hun waardering blijken voor hun Nepalese werknemers. En via het nummer in de kleding kan jij als koper op de website van Studio JUX kennismaken met degene die dat kledingstuk heeft gemaakt. Fást forward fashion, als je het mij vraagt.

MINT jannissimaMINT two-O
Plantaardig gelooid lederen tassen van Jannissima,
en de houten lifestyle items van Two-O


Ecofabulous lingerie

Genieten was het verder van de kleding, tassen en accessoires van onder andere People Tree, Jannissima, Granny’s Finest, L’Herbe Rouge, MLY en Sena Ecocouture. Als wat duurzamer levend mannetje had ik natuurlijk een euhmmm, verhoogde interesse voor de ecofab lingerie van het Deense Underprotection – dat gewoon heel gemakkelijk verkrijgbaar is bij retailers Charlie+Mary en Annliz in Amsterdam en bij Jannissima in Eindhoven.
Ook hou ik van de lifestyle (houten) gadgets van Two-O en de schitterende waterflessen van Bottelicious.

De mening van de expert

Een groot deel van de merken die te zien zijn op MINT, is ook te koop bij watMooi, de grootste webshop in Nederland met duurzame mode en ‘eco webshop van het jaar 2011’. Ik sprak met Joke Bom, eigenaar en zelf in 2010 bekroond met ‘beste vrouwelijke ondernemer’.
"Op MINT zie je in één oogopslag wat er in Nederland te koop is aan duurzame mode. Fashion staat voorop, maar wel op een verantwoorde manier en dat past perfect bij watMooi. Het is daarmee mijn favoriete stukje van de beurs Modefabriek. Het is super dat de Modefabriek duurzame mode zo in de spotlights zet." aldus Bom.
Toch heeft zo’n apart onderdeel ook nadelen. Sommige duurzame modemerken willen er juist niet staan, omdat ze vinden dat hun designs voorop moeten staat en niet het duurzame. "Ook slaan sommige winkels dit deel al bij voorbaat over, omdat ze (onterecht) bang zijn dat het geen mooie mode is. Alle Europese modebeurzen zoeken naar een manier om duurzaamheid te laten zien in het enorme aanbod. Niemand heeft de perfecte oplossing, maar ik ben zelf wel fan van de manier waarop ze het bijvoorbeeld in Londen doen: geen apart onderdeel maar daar krijgt een merk een extra vermelding en een logo als ze duurzame mode maken. Dat vind ik wel mooi; dan is het gewoon mode, maar dan met iets extra’s."

MINT
Presentatie Studio JUX

Lees ook:
> Mail & Win-actie ism. watMooi:  maak kans op sierraden van Studio JUX! 

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *