Mail & Win: 50% korting op tassen A Code of Origin


Upcycled tas voor de ware ecofashionista!

A Code of Origin biedt iets unieks en dat zijn tassen gemaakt van oude authentieke babycarriers. Draagdoeken uit het uiterste noorden van Thailand en de berggebieden van Laos. Tassen met karakter en culturele waarde. Bijzonder, speciaal én voor de echte eco-fashionista. De tassen en clutches -kleine handtasjes- worden allemaal met de hand gemaakt en zijn ‘one of a kind’. A Code of Origin is een eco-fashion brand met oog voor goede werkomstandigheden in Azië en gebruik van eerlijke en milieuvriendelijke materialen.

In 2009 bezocht Lieke Nieuwenhuizen, eigenaar van A Code of Origin, Laos voor het eerst en ze was meteen onder de indruk. “Laos is zo bijzonder vanwege het authentieke karakter, de meest vriendelijke mensen, de rust en de ‘peacefulness’ die er heerst. In Luang Prabang – een van de toeristische trekpleisters van Laos – kwam ik op een van de ‘handicraft markets’ waanzinnig mooie en kleurrijke rokken tegen, gemaakt door de Hmong minorities. Hmong zijn de oorspronkelijke bewoners van Zuid-China. In de 18e eeuw zijn de Hmong vanuit China naar het zuiden getrokken en in de bergen van Vietnam, Laos, Thailand en Myanmar gaan wonen. De Hmong staan bekend vanwege hun gebruik van opium, maar ook door de zeer goede beheersing van textieltechnieken.”

a code of origina code of origin
a code of origin

Idee-ontwikkeling
De rokken waar haar oog op viel worden gemaakt door Hmong vrouwen in Laos en vallen op door het gebruik van de meest bijzondere kleuren en stoffen. Lieke: “Ik was net anderhalve week op reis, en dacht dat ik deze producten ook nog wel in andere steden van Laos of Vietnam tegen zou komen. Maar niets was minder waar! Het moment van terugkeer naar Laos om mijn zoektocht naar de Hmong producten te continueren was eind 2010. Wat bleek? De rokken zoals ik ze in 2009 had gezien, waren niet meer op de marktjes te vinden! Maar no worries, mooie producten zijn in Laos net zo makkelijk te vinden als ‘sticky rice’! Tassen, plaids, kinderitems, gemaakt van katoen, zijde, hennep, handwerk, en in de meest mooie kleuren, zoals paars, blauw, oranje, fuchsia, geel, roze en al deze kleuren bij elkaar gecombineerd in mooie designs!
Ik heb drie weken in Laos doorgebracht en één week in Thailand om in contact te komen met goede lokale designers.
De productcollectie van A Code of Origin bestaat nu uit producten afkomstig uit beide landen, gemaakt door verschillende ‘minderheden’ en/of bergvolkeren. De meeste producten zijn gemaakt door de Hmong, of daarop geïnspireerd, maar ik verkoop ook producten afkomstig van Akha & Tai Lue.”

a code of origin

Designers & Producten
Lieke bezocht in 2010 ongeveer 15 familiebedrijfjes. “Op dit moment focus ik mijn contacten op 3 organisaties in Laos en 2 in Thailand. De beweegredenen om juist met deze organisaties in zee te gaan zijn betrouwbaarheid, communicatieve vaardigheden, kwalitatief hoogwaardige producten, snelheid en efficiency in levertijden, en natuurlijk de ‘klik-factor’. Elke designer met wie ik samenwerk toont enthousiasme voor de producten en werkt met plezier aan nieuwe producten/productontwikkeling. Dat maakt het verschil!”

A Code of Origin geeft aandacht aan handgemaakte producten: producten met een rijke historie, met een puur en authentiek karakter en een ‘eye for fashion’. Producten die je blij maken en een verhaal vertellen. Op het moment bestaat de collectie uit 2 productcategorieën: bags & clutches. In de toekomst wil Lieke de collectie uitbreiden met women’s wear en children’s clothes.

a code of origina code of origin

Waarom?
“Laos is een ontwikkelingsland die de kansen en mogelijkheden verdient om de economische positie te verbeteren. Ik geloof niet (meer) in de traditionele manier van ontwikkelingssamenwerking, ik wil mijn bijdrage leveren door (fair) trade te stimuleren! Om dit mogelijk te maken, wil A Code of Origin – op het moment dat er winst gemaakt wordt – 25% van de winst in een sociaal project in Laos investeren.”
a code of origin
Het principe van A Code of Origin is: ‘Love Fashion, Shop for Change!’ We can get it done!

Mail&Win
Deze Mail&Win-actie is inmiddels afgesloten. Iedereen hartelijk dank voor het meedoen, en de winnaar(s) van harte gefeliciteerd!
Doe eventueel in onze Mail&Win-rubriek bij andere acties mee.., en ook op Facebook hebben wij wekelijks speciale Facebook-acties. Veel geluk!

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.