Na jeans nu hoodies van recycled denim.
Na het innovatieve modeconcept Lease a Jeans brengt Mud Jeans binnenkort ook een “Lease a Fleece” op de markt. Een hoodie (sweater met capuchon) gemaakt van gerecyclede spijkerbroeken. Dit past dan weer helemaal in het concept volgens de principes van de circulaire economie. Het functioneert dan ook precies op dezelfde manier. Zo kan er 20 euro worden aanbetaald (statiegeld) en dan een jaar lang elke maand weer 5 euro afgeboekt. Het idee van Mud Jeans is dat via het lease concept duurzame fashion voor iedereen betaalbaar wordt.
Het is een uitdaging om gerecycled garen te vervaardigen en te gebruiken voor Lease a Fleece. Het garen wordt gemaakt van gerecyclede jeans vezels en gemengd met viscose want anders zou het tijdens de productie breken. Honderd procent recyclen gaat niet, want met het shredden worden jeansvezels korter, dus je moet ze mixen met nieuwe, lange vezels.
Tijdens de DDiD training Fair & Green Design vertelde Bert van Son eigenaar Mud Jeans over het concept en businessmodel voor Lease a Jeans; hoe dit tot stand is gekomen, hoe het werkt en wordt opgepakt door de markt.
Statiegeld
Van Son: “Mensen huren bij ons een broek of sweater, ze gaan daarvoor een contract aan met ons. Ze betalen een instapbedrag – een soort statiegeld – en een jaar lang vijf euro per maand. Daarna hebben ze drie opties: de broek terugsturen, omruilen voor een nieuw model of nog vier extra maandtermijnen betalen, waarna ze de broek zo lang kunnen dragen als ze willen. Als ze na een paar jaar besluiten om de broek in te leveren, krijgen ze hun ‘statiegeld’ van twintig euro terug in de vorm van korting op de volgende aankoop. Geen zin in een lease contract? Dan koop je de jeans of sweater voor € 100 en krijg je ook, na inleveren kleding, het statiegeld van
€ 20 retour. Uitgangspunt is dat de kleding altijd ons eigendom blijft.”
Ik ben voor Mud Jeans gaan nadenken over de vraag hoe we mode ècht duurzaam kunnen maken. Ik wilde verder gaan dan alleen werken met biologisch katoen. Vijf grote merken bezitten 99 procent van de jeansmarkt, de rest van de merken strijdt om de overige procent. ‘Hoe val je op?’ is dus de grote vraag. Daarom ben ik gaan werken aan een concept waarbij we de jeans recyclen. Weg met fast fashion, kleding die je na een jaar weggooit. En minder afhankelijk van de grondstoffenmarkt.
Het is een mooie rekensom: in een broek gaat een kilo katoen, waarvan we de helft kunnen recyclen. Met een miljoen broeken kunnen we 500.000 kilo katoen besparen, en daarmee vier biljoen liter water, omdat er voor de productie van een kilo katoen achtduizend liter water wordt gebruikt. Dat is gigantisch. Ik kijk al uit naar het moment dat de eerste broeken terugkomen en gerecycled kunnen worden. Dat is geld waard, dan wordt het interessant verdienen.”
Lease a Fleece zal vanaf laatste kwartaal 2013 verkocht worden.
Voor meer informatie Mud Jeans
www.ddid.nl/lease-a-fleece