Samenwerking Fashion Week en Bont voor Dieren

Laatst bijgewerkt op 17 juni 2014

Laatste update op 17 juni 2014


Amsterdam Fashion Week gaat samenwerking aan met stichting Bont voor Dieren.

Naar aanleiding van de open brief waarin de directie van Amsterdam Fashion Week (AFW) gevraagd werd om voor een bontvrij beleid te kiezen, heeft AFW besloten om samen met Bont voor Dieren meer bewustwording te creëren omtrent het gebruik van bont. Als partner van het Amsterdam Fashion Week Business Programme heeft Bont voor Dieren een programma samengesteld waar onder andere ontwerper Bruno Pieters, voormalig creatief directeur van Hugo by Hugo Boss, deel van zal uitmaken.

Als antwoord op de open brief waarin door meer dan honderd ontwerpers, stylisten, modebladen, fotografen en bekende Nederlanders aan de directie van Amsterdam Fashion Week verzocht werd om voor een bontvrije Fashion Week te kiezen, heeft AFW besloten om samen met Bont voor Dieren te werken aan bewustwording, duurzaamheid en innovatie. De open brief die werd gepubliceerd in mei 2012 is een initiatief van dierenbeschermingsorganisatie Bont voor Dieren, collectief Fur Free Fashion en ontwerper Michael Barnaart van Bergen.

bont voor dieren fashion week

Amsterdam Fashion Week is naast het visitekaartje van de Nederlandse mode ook steeds meer een plek waar duurzame mode wordt gestimuleerd. Als partner van het Amsterdam Fashion Week Business Programme zal Bont voor Dieren hier een bijdrage aan leveren. Bont voor Dieren heeft een programma samengesteld dat op 23 januari overdag zal plaatsvinden in Pakhuis de Zwijger en onderdeel uitmaakt van het Amsterdam Fashion Week Business Programme.

Nicole van Gemert, directeur Bont voor Dieren: “Het is ontzettend bijzonder dat een anti-bont organisatie deel uit maakt van Amsterdam Fashion Week. Wij hopen samen met AFW designers en studenten te inspireren met ons programma Sustainable Stories.”

Holly Syrett, manager van het Amsterdam Fashion Week Business Programme: “Amsterdam Fashion Week zet zich al sinds haar oprichting in om de mode-industrie in Nederland te stimuleren, ondersteunen en te doen groeien. Kennisoverdracht en verduurzaming is hierin essentieel. Wij kijken er naar uit om met Bont voor Dieren informatie over materiaalgebruik voor ontwerpers te ontsluiten en streven ernaar dat zij daarmee verantwoordelijke keuzes maken.”

Ecological Textiles, innovator op het gebied van duurzame stoffen en producent voor bekende ontwerpers en prijswinnende jonge modelabels, is onderdeel van het programma. Directeur Marita Bartelet legt uit hoe zij startende ondernemers met oog voor duurzaamheid en diervriendelijkheid kan ondersteunen. Na het programma is er gelegenheid om kennis te maken met Bartelet en wordt een selectie van de stoffen van Ecological Textiles gepresenteerd.

Ook ontwerper Bruno Pieters maakt deel uit van het programma van Bont voor Dieren. Pieters werkte met designers als Martin Margiela en Christian Lacroix en was creatief directeur van het label Hugo by Hugo Boss. Tijdens zijn sabbatical in India heeft hij echter ervaringen opgedaan die zijn persoonlijke filosofie en zijn denken over mode sterk hebben beïnvloed, met name op het gebied van milieu en dierenwelzijn. De Belgische ontwerper lanceerde begin 2012 duurzaam modelabel Honest by, het eerste online bedrijf ter wereld met een 100% transparant beleid. Van elk kledingstuk is tevens een vegan versie beschikbaar. VOGUE betitelde Honest by als revolutionair. Bruno Pieters zal zijn verhaal delen middels zijn lezing To be Honest.

Kijk voor meer informatie over het programma op www.amsterdamfashionweek.com

bont voor dieren logofashion week amsterdam logo

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *