TWO-O: Hip, hout en duurzaam

Gadgets with a message!

De eikenhouten manchetknopen glinsteren naast het visitekaartje van TWO-O. Dit bedrijf maakt hippe, houten gadgets met een boodschap. “Het is belangrijk dat duurzaamheid bij de tijd blijft en afkomt van haar geitenwollensokken imago”.

Het Amsterdamse pand verraadt pas bij binnenkomst waar de jonge ondernemers zich mee bezig houden. “Wij maken gadgets van hout”, legt Rodny Heemskerk, medeoprichter van TWO-O, uit. De naam TWO-O beschrijft dan ook twee werelden. “De populaire iPhones en gadgets van nu vertegenwoordigen de snelle wereld waarin we leven, daar tegenover staat de stijlvolle, klassieke wereld die terugkomt in ons hout.” Samen met compagnon Bob Koning brengt hij de twee werelden samen.

Meer dan alleen hout
TWO-O maakt mahoniehouten iPad-hoesjes tot aan walnoten barblades. Maar er schuilt meer achter de houten gadgets. “Ons doel is om naast de verkoop van gave producten een boodschap uit te dragen”, zegt Heemskerk met een serieuze blik. Die boodschap maken de twee ondernemers waar door voor elk verkocht houten product een bedrag te geven aan Stichting Plant je voort. Deze stichting verrijkt het oer-Hollandse landschap door voor elke €10 een boom te planten.
“Zelfs als mensen onze producten alleen kopen vanwege het hippe design en niet om de ‘groene’ gedachte, geven ze op deze manier toch iets terug.”, vertelt Koning.

De afvalhouten zonnebril die uitblinkt tussen de andere gadgets weerspiegelt dit duurzame denken. Onder het mom ‘Oud Hout, Nieuwe Zonnebril’ staat de designbril van sloophout sinds kort op crowdfundingplatform One Planet Crowd. Vanaf €1 kunnen investeerders al een bijdrage leveren om de productie van de nieuwe houten blikvanger te realiseren. “Met de duurzame zonnebril hopen we ook naamsbekendheid te krijgen, zodat we nog meer leuke gadgets kunnen aanbieden, “verklaart Koning. “En wat is er nu leuker dan investeren als je er een product voor terug krijgt?”

Groei
Sinds juli 2011 zijn de jonge ondernemers hard bezig om TWO-O tot een succes te maken. “We zijn niet snel tevreden met de standaard”, vertelt Koning. “Ons perfectionisme leidt ertoe dat we een product goed willen afleveren.” Als resultaat verkopen, naast de webwinkel van
TWO-O, nu al vier fysieke winkels in Nederland de gadgets, waaronder Baskèts en Brand Mission.

De pitch van TWO-O op One Planet Crowd is een opstapje om in de toekomst duurzamer te kunnen produceren. “We willen met gave producten mensen bewust maken van de wereld en zelf iets teruggeven,” zegt Heemskerk overtuigd. “Groen zijn met de juiste gedachten,” voegt Koning toe. “Dat is wat het plaatje afrondt.”

two-o.nl

Raksha Hoost
Tekstschrijver

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.