3000 huishoudens kopen windmolen voor eigen stroom

Windcentrale ‘unicum’: 3000 huishoudens kopen samen windmolen voor eigen stroomopwekking.

Grootste crowdfundproject in Nederland

De Windcentrale heeft genoeg deelnemers gevonden om samen één windmolen te kopen. In totaal haalde de Windcentrale tot nu toe EUR 3,5 miljoen op. Dit is meteen ook een recordbedrag voor crowdfunding in Nederland. In een paar maanden tijd kochten 3.000 Nederlanders een eigen stukje windmolen, een ‘winddeel’. Hiermee worden zij gezamenlijk eigenaar van een windmolen en wekken zij hun eigen stroom op. Zo zijn ze 16 jaar lang vrij van stijgende stroomprijzen en besparen ze fors. Als in december ook de tweede molen verkocht is en daarmee het project definitief wordt, zet dat de Windcentrale ook meteen in de top-drie van grootste crowdfundprojecten ter wereld.

Eind juni van dit jaar startte Windcentrale met de koopoptie op twee windmolens in Delfzijl. Harm Reitsma, directeur van Windcentrale: ‘We ‘hakken’ de windmolen ieder in 10.000 stukjes, de Winddelen, en verkopen die voor EUR 351 per stuk. Eigenaren van één of meerdere winddelen krijgen straks de opbrengst aan stroom uit hun winddelen in mindering op hun energierekening. Een ogenschijnlijk heel eenvoudige constructie die mogelijk werd op basis van een slimme eigendomsstructuur. De doorbraak ervoor lag onder meer in het sluiten van een speciale overeenkomst met de Belastingdienst.’

Sinds de aankondiging is er een run op Winddelen.‘Wij zien de laatste weken de teller op de website steeds harder oplopen. Dat komt doordat veel mensen inzien dat energie in eigen hand nemen heel lucratief is. Tot nu toe was je voor je energienota afhankelijk van wat de energieprijzen doen, en die zijn de laatste 10 jaar verdubbeld. Door wind te delen wek je zelf energie op, zonder zonnepanelen of een windmolen in je tuin,’ aldus Reitsma.

De verkoop van de eerste windmolen is een geweldige prestatie. Maar Reitsma en zijn business partner Anne Janssens zijn nog lang niet tevreden. Janssens: ‘Grote Geert is vorige week volledig ‘gekocht’. Nu gaan we door voor De Jonge Held. We hebben daarvoor diverse acties op stapel staan. Natuurlijk via sociale media als Facebook en Twitter, en ook met een advertentiecampagne in samenwerking met de partners Greenchoice en Natuur & Milieu.’ De Windcentrale is van plan daarna nieuwe windmolens in optie te nemen. ‘Windcentrale wordt een doorbraak in het draagvlak voor windenergie in Nederland’.

Zie ook www.windcentrale.nl of de digitale perskamer.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.