Campagne Jaar van de Bij is ode aan het leven


Platform BEEING geeft signaal af dat redding van de bij noodzakelijk is
.

Met een online campagne gekoppeld aan een serie off-line activiteiten wil het platform BEEING deze zomer de nijpende situatie rondom de honingbij onder de aandacht brengen. In het kader van het Jaar van de Bij wordt op 9 juli een speciale bijengame gelanceerd die via Facebook te spelen is. De uitrol van de campagne wordt ondersteund door Appelsientje. Zij generen met een stickeractie op vijf miljoen pakken vruchtensap aandacht voor het Jaar van de Bij. De game krijgt later deze zomer een praktijkvervolg in de start van een unieke cursus urban beekeeping. Deze cursus zal in minimaal vijf steden worden gehouden.

Beeing

Vorig jaar verscheen in het Rabobank rapport ‘The Plight Of The Honeybee’ het alarmerende bericht dat een derde van onze voedselproductie afhankelijk is van de honingbij. De economische waarde van bijen vertegenwoordigt derhalve vele miljarden euro’s. Er is al een aantal jaren een stijgende afname te zien van het aantal bijenvolken, met name in Europa en de Verenigde Staten. Dit betekent dat de voedselproductie in gevaar komt. Daarom is het zaak het tij te keren. Door zoveel mogelijk mensen de online game te laten spelen neemt niet alleen de bewustwording toe. Ook wordt het aantal virtueel geredde bijen door de sponsors omgezet in het doneren van bijenkasten. Deze worden in verschillende steden geplaatst. In totaal gaat het om ten minste 150.000 bijen.

Beeing

Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor de toenemende bijensterfte. Door meer biodiversiteit te creëren, minder pesticiden te gebruiken en meer variatie in de leefgebieden van bijen aan te brengen kunnen burgers en bedrijven zelf een steentje bij dragen. Juist de urbane omgeving is een gezonde habitat voor de bij. Urban Beekeeping – oftewel stadsimkeren – is in wereldsteden als New York, Tokyo en Parijs al een begrip. Ook in Nederland is het in opkomst. BEEING wil hier vanaf september een boost aan geven door in minimaal vijf steden (waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Leeuwarden, Arnhem) een cursus voor geïnteresseerde stadsbewoners aan te bieden.

Honing Beeing

Naast Appelsientje werken ook de Bijenstichting, de Dakdokters, Strawberry Earth, De Betere Wereld en de BijZaak mee aan de campagne. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds en de HOME Foundation. Vorig jaar werd al het BEEING Festival georganiseerd. Voor een serie special edition BEEING honingpotjes voor het goede doel gingen verscheidene BN-ers uit de kleren om als bijtje te worden gebodypaint. Onder hen Carice van Houten, Hanna Verboom, Anna Drijver en Thekla Reuten. Inmiddels zijn ook gesprekken met Philips gaande om een eigentijdse Urban Beehive op de markt te brengen.

BEEING is een initiatief van Stichting The Tipping Point. Zij wil de samenleving een duwtje in de rug geven, zodat de transitie naar een duurzame wereld versneld wordt.

www.ilovebeeing.nl

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.