Just do it

Detox Challenge van Greenpeace

Een eclatant succes. Dat is de Detox Challenge van Greenpeace nu al. Wég met de giftige en hormoonverstorende chemicaliën in Chinese rivieren waar grote sportmerken als Nike, Adidas, Puma mede verantwoordelijk voor zijn.

 

greenpeace-detox

Yangtze rivier in de textiel-verf-district.

De ludieke acties van de actieorganisatie, zoals een megastriptease door 600 mensen in 10 landen bij winkels van Nike, scoren goed bij veel consumenten en vestigen daarmee eindelijk de aandacht op het urgente probleem.

Nadat eind juli Puma de lead nam in de Challenge, heeft Nike vorige week de fair play-handschoen opgenomen. Net als de Duitsers stellen ook de Amerikanen 2020 als deadline voor een 100 procent schone productie.

Wat een inspirerend voorbeeld, en wat een reacties! Adidas volgt ook, no sweat.

En wat doen jij en ik? Wij kopen natuurlijk verf zonder chloorparaffines, producten van bioplastic of polypropyleen. En ook de gifvrije mobiele telefoons, televisies en laptops, die vooral dankzij de ‘elektronicacampagne’ van Greenpeace in de schappen liggen. Niet dan? 😉
Lastig? Welnee, elke reis begint met de eerste stap. Just do it.

Erwin Polderman,
Redacteur De Betere Wereld

Deze column verscheen eerder in dagblad De Pers, augustus 2011

Update:

adidas-detox
Adidas gaf zich al snel over na Nike 😉

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.