Ondernemen Zonder Grenzen en Partnership Verkiezing


Prijzen voor afgedankte visnetten, Afghaanse zuivelfabriek, avocado’s en kokosnootbasten.


Op donderdagavond 28 november 2013 werden de prijswinnaars van de Ondernemen Zonder Grenzen en Partnership Verkiezing bekend gemaakt.

Winnaar van de Ondernemen Zonder Grenzen coachingsprijs is Rik Stamhuis van Jiro-Ve dat al 1.500 families uit drie kleine steden in Madagascar voorziet van producten die werken op zonne-energie. De publieksprijs gaat naar Jeroen Janssens, die met zijn bedrijf Martono & Company een duurzaam alternatief voor houtskool op de Nederlandse markt brengt, waarvoor hij gekoolde kokosnootbasten uit Indonesië importeert en met dit afval een nieuw product creëert. Hij wint een redactioneel artikel op NuZakelijk. Albert Heijn/ICCO ontvangt de prijs voor ‘Best New Partnership corporate Award’ met het laten aansluiten van Zuid Afrikaanse boeren op de keten van Albert Heijn, waardoor avocado’s met goede prijs-kwaliteit verhouding aangeboden worden aan de klant. Mido Dairy/Van den Heuvel wint de ‘Best new partnership MKB’, dat in Afghanistan de grootste fabriek voor gepasteuriseerde zuivel neerzet. De prijs voor de ‘Best Existing Partnership Award’ gaat naar Interface/ZSL dat afgedankte visnetten verzamelt en gebruikt als grondstof voor tapijttegels.

Ondernemen Zonder Grenzen en Partnership Verkiezing

Ondernemen Zonder Grenzen
Ondernemen Zonder Grenzen 2013 daagde Nederlandse ondernemers uit een businessplan te schrijven dat er in slaagt om zowel winstgevend als ook duurzaam te ondernemen in Afrika, Azië of Latijns-Amerika. Tijdens de businessplan competitie Ondernemen Zonder Grenzen maken Nederlandse ondernemers ook nog kans op een investering van € 100.000,- van De Investeerdersclub. De vijf genomineerden die vandaag uit meer dan honderd inzendingen werden gekozen zijn Africa Sustainable Aquaculture voor duurzame productie van tilapia voor de lokale markt in Ethiopië, Rural Spark dat slimme energienetwerken realiseert, ENEWA dat waterfilters om de gezondheid van arme huishoudens te verbeteren produceert, African Clean Energy dat ultra-schone en zeer populaire biomassa kookkacheltjes voor binnenshuis koken produceert en Jiro-Ve dat met de coachingsprijs vandaag ook een traject won bij Ernst & Young t.w.v. € 2.500,-. Ondernemen Zonder Grenzen is een initiatief van NCDO en BiD Network in samenwerking met onder andere Ernst & Young, De Investeerdersclub en Impact Hub Amsterdam.

Partnership Verkiezing
De Partnership Verkiezing 2013 is een competitie voor Young Professionals en managers uit bedrijven met een business case voor een investering in een ontwikkelingsland. Zo’n 100 Young Professionals vanuit ngo’s, overheid en het bedrijfsleven, waaronder Atos, Achmea, Rabobank en Ikea, deden mee aan de derde editie van De Partnership Verkiezing. De afgelopen maanden werkten de deelnemers samen met topmanagers de business cases uit. Via online stemmen en een jurybeoordeling werden vandaag de beste cases gekozen. De winnaars ontvangen onder andere €20.000,- mediabudget van NUzakelijk, een consult van FMO of deelname aan de Partnership Broker Training van NCDO. De Partnership Verkiezing is een initiatief van The Punchy Pack, het ministerie van Buitenlandse zaken, NCDO, FMO en NUzakelijk.

Make It Happen!
In de onzekerheid van de crisis worden subsidies voor non-profit organisaties teruggedraaid en bezuinigt de overheid nog verder op ontwikkelingssamenwerking. Initiatieven die wel geld opleveren, hangen samen met handel en ondernemerschap. Dagvoorzitter Lars Sørensen opende het event niet voor niks met de boodschap ‘You can make it happen!’ De generatie van nu weet hoe sociale én economische ontwikkeling samen gaan en dat werd duidelijk zichtbaar in de competities ‘Ondernemen Zonder Grenzen’ en de Partnership verkiezing.

Zie voor meer informatie:
www.ncdo.nl
www.ondernemenzondergrenzen.nl

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.