smart in co-creatie voor vorm en functie.
smart, het automerk voor stedelijke mobiliteit, en de Deense urban interior designer BoConcept hebben hun krachten gebundeld op het gebied van ‘vorm’ en ‘functionaliteit’. Samen ontwierpen de designteams van beide merken een meubel- en accessoirecollectie en een smart fortwo cabrio.
Het doel was om het beste uit beide productwerelden te verenigen: het comfort en de warme persoonlijke noot van de eigen woning met de levendigheid en snelheid van het leven in de stad. De ‘smart fortwo BoConcept signature style’ en de ‘smartville collection’ worden op 28 februari 2013 gepresenteerd in de BoConcept Store Friedrichstrasse in Berlijn.
Schaarse ruimte grote uitdaging
De samenwerking begon als een creatieve uitwisseling en resulteerde in beide concrete projecten omdat de eisen aan vormgeving, functionaliteit en kwaliteit in beide gevallen veel op elkaar lijken. Voor zowel de auto-industrie als het ontwerpen van woonruimten wordt de steeds schaarser wordende ruimte een grote uitdaging – vooral voor het leven in de stad. Daarom hebben smart en BoConcept zich ten doel gesteld intelligente en plaatsbesparende oplossingen te bieden zonder qua design en kwaliteit compromissen te moeten sluiten. Het smart mobiliteitsconcept speelt bijvoorbeeld slim in op beperkte parkeerruimte en multifunctionele meubels dragen ertoe bij dat krappe woonruimten optimaal benut kunnen worden. Tegelijkertijd bieden beide fabrikanten hun klanten de grootst mogelijke keuze om hun producten te kunnen individualiseren.
"smart en BoConcept hebben één gezamenlijk doel: schaarse ruimte in de stad optimaal te benutten en gelijk optimaal vorm te geven. Daarbij ontstaan producten waarmee onze klanten hun persoonlijkheid tot uitdrukking kunnen brengen, hun leven kunnen organiseren en ontspannen kunnen communiceren. Het was spannend om met BoConcept intensief van gedachten te wisselen over de vormgeving van uitnodigende leefruimten! Op die manier ontstonden speciale meubels en een bijzondere smart waarmee je je overal in de stad thuisvoelt", lichtte Dr. Annette Winkler, directeur van smart, toe. Claus Ditlev Jensen, Visual Director van BoConcept vult aan: "Voor ons is de samenwerking met een autodesigner een nieuwe ervaring. De creatieve vrijheid binnen bepaalde grenzen maar ook de mogelijkheden die autodesign biedt waren heel inspirerend voor ons."
De smart fortwo BoConcept signature style
Op basis van een smart BRABUS cabrio (75 kW) ontwierpen de designers van smart en BoConcept een auto die de designtrends van beide productwerelden combineert. Het exterieur toont fris en elegant. Tegelijkertijd heeft het door natuurlijke materialen zoals leder en vilt gedomineerde interieur een warm, huiselijk karakter.
De karakteristieke bodypanels zijn in mat kristalwit uitgevoerd. Matte kleuren hebben hun weg binnen de autowereld gevonden – geïnspireerd door de binnenhuisarchitectuur waar matte oppervlakken voor exclusiviteit staan. De open structuur van de kleur heeft een hoogwaardige uitstraling en een grote gevoelswaarde.
De voor smart zo typerende contrastkleur is bij de smart fortwo BoConcept signature style een oriëntbruin matte metallic die terug te vinden is in de tridion veiligheidskooi en de spiegelbehuizingen. Voor de kap is ook voor bruin gekozen. De kleur is een duidelijke verwijzing naar de houtkleuren in de meubelwereld en ziet er ook bij een auto elegant uit. Bijzondere accenten vormen strepen in smart Light Lemon die zowel de spiegelbehuizingen als de BRABUS Monoblock VII lichtmetalen velgen in oriëntbruin matt metallic sieren.
Het interieur draagt duidelijk de signatuur van de Deense designer: dominerend is het Tobacco Brown leder waarmee de stoelen, de binnenbekleding van de portieren, de armaturen en het sportieve BRABUS 3-spaaks stuurwiel zijn bekleed. In de rugleuningen van de stoelen, de binnenbekleding van de portieren en het bovenste gedeelte van de onderkant van het dashboard is grijze vilt verwerkt. Net als bij het exterieur zorgt smart Light Lemon ook voor lichtgevende accenten in het interieur, in de stiksels van de stoelen, het stuur en bij de armaturen. Het BoConcept-logo op de zwarte velours vloermatten en de stoelen verwijst naar de samenwerking. Voor het eerst is in een smart echt hout verwerkt in de vorm van een eiken sierelement in de pook.
De smart fortwo BoConcept signature style wordt vanaf maart 2013 door de BoConcept Stores in diverse wereldsteden als rijdende merkenambassadeur ingezet.
De smartville collection
De gezamenlijk ontworpen smartville collection weerspiegelt de wereld van kleuren en materialen van de smart fortwo BoConcept signature style in de meubels en accessoires. Tegelijkertijd was de functionaliteit van de smart medebepalend voor de vormgeving. Het hoofdbestanddeel van de collectie is een modulaire sofa waarvan de standaardmaat van 2,69 meter exact overeenkomt met de compacte afmeting van de smart fortwo. De meubelcollectie wordt aangevuld met een iconische loungestoel die veel elementen van een autostoel heeft en een moderne salontafel. De accessoire-collectie bestaat onder andere uit het smartville servies, bijzondere kussens en een tafelklok zoals de klanten van smart die uit de cockpit van hun smart fortwo kennen.
De smartville collection is vanaf 5 maart 2013 overal ter wereld in alle BoConcept winkels en online via www.boconcept.com verkrijgbaar.