Interview: In gesprek over een gifvrije cyclus

natracare

Plastic, parfum, chemicaliën.., waarom zou je dat voor je intieme verzorging willen gebruiken? Ik ging in gesprek met Susie Hewson, oprichter van Natracare, over natuurzuivere tampons, maandverband en inlegkruisjes.

Suzie Hewson

Waarom was je in de jaren ‘80 zo verbaasd over verzorgingsproducten voor de vrouw?

Als milieuactiviste was ik in 1989 zeer verbolgen over het groeiende gevaar van gifstoffen afgevoerd in water, bodem en lucht, afkomstig van chloorgebleekte papieren producten, tampons en maandverband. Mijn primaire reactie was om veel onderzoek te doen naar veiligere producten voor vrouwen, en die ook te gaan produceren. Natracare was geboren: wereld’s eerste merk voor natuur-zuivere, gifvrije en plasticvrije tampons, maandverband en inlegkruisjes.

Wat kan je ons vertellen over de producten?

Al 28 jaar heeft Natracare twee primaire doelen: om de meest gezonde optie te zijn voor vrouwen qua intieme verzorging, met een scala aan natuurzuivere mogelijke tampons, maandverband, inlegkruisjes en schoonmaakdoekjes voor baby’s en make-up bijvoorbeeld.

Meer info over alle producten vind je op www.natracare.com/products

Het klinkt logisch, maar bij Natracare worden de producten ontworpen voor vrouwen door vrouwen. We gebruiken alleen duurzame materialen, ook voor de verpakking; we zijn zo transparant mogelijk -ook over de ingrediënten, terwijl we dat qua wetgeving niet verplicht zijn. Ethiek is vervlochten in alles wat we doen.

Is dat ook merkbaar in de manier waarop Natracare wereldwijd zaken doet?

Absoluut! We zijn een merk merk een sterk activistisch karakter, ethiek en groen in alles wat we doen. Ik ben zelf lid van Friends of the Earth en Greenpeace sinds eind jaren ‘70. Met de focus op de gezondheid van vrouwen en de Aarde, is dat voelbaar in alles wat we doen, niemand of niets uitgezonderd. Onze resellers merken dat ook. We zijn een bedrijf met filantropische inslag, en zijn er trots op wereldwijd projecten voor vrouwen en milieu te supporten.

Is die impact meetbaar, of wordt die op een andere manier erkend?

We werden door het Britse ‘Ethical Company’ beoordeeld met een “100% Ethical Score” (link in Engels) waardoor Natracare wereldwijd hét merk is voor vrouwelijke hygiëne. We meten de impact van onze ‘levenscyclus’ via een onafhankelijke partij (Environmental Product Declaration) dat de milieu-impact van onze producten beoordeelt. Natracare heeft het Nordic Ecolabel en is USDA (Amerikaanse waren-autoriteit) Biobased gecertificeerd. Daarnaast is Natracare ‘Vegan Friendly’!

Wat kunnen we in de nabije toekomst nog verwachten van Natracare?

Een op de vier vrouwen tussen 20 en 85 jaar ervaart op de een of andere manier een bepaalde mate van een zwakke blaas. Bijvoorbeeld door ziekte, zwangerschap of baren, of gewoon door ouderdom. Daarom breiden we onze ‘Dry & Light’ incontinentie-lijn uit om vrouwen te helpen geen gebruik te hoeven maken van plastichoudende alternatieven.
Het is voor een vrouw echt zeer belangrijk om hiervoor natuurlijke, biologische materialen te gebruiken, die niet irriteren. De Dry & Light Slim en Plus-producten zijn het enige alternatief.

www.natracare.com

Lees meer:
Je cyclus plasticvrij? Natuurlijk!
Happy Spirit Days: kleinschalig festival vol grote namen
Win de natuurlijke verzorging van Himalaya Herbals voor een geïrriteerde huid

Niets missen van De Betere Wereld?
Like dan onze Facebook-pagina en blijf op de hoogte. Of schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.