Ook een té hoge suiker inname? Ga er slim mee om

Gevolgen van téveel suiker...

Suiker levert energie maar voorziet je lichaam niet van voedingsstoffen. Toch neemt de gemiddelde Nederlandse volwassene 70 gram (meer dan 20 theelepels) suiker per dag. Wat zijn de gevolgen van deze hoge suikerinname, en hoe kun je suikers vermijden op een slimme manier?

Doe je biologische, maar suikervrije boodschappen híer,
mét 10% korting (code BIO)! 

Wanneer je denkt aan suiker, denk je aan zoet. Dit is ook precies waar suiker vaak voor wordt gebruikt: als smaakmaker en zoetstof. Suiker zit helaas in veel meer producten dan je denkt. Het wordt namelijk gebruikt voor onder andere conservering, vulling en kleuring. Ook staat suiker vaak verborgen onder verschillende benamingen. Wees daarom alert wanneer je ingrediënten tegenkomt die eindigen met -ose of stroop/siroop. Bij een té hoge suiker inname kun je last krijgen van de volgende klachten: energiedips, hyperactief gedrag, concentratieproblemen, moeite met slapen, huidproblemen, aderverkalking, een hoge bloeddruk en soms zelfs depressie.

Onbewust verslaafd aan suiker?
Lees ook de expert-column van Juglen Zwaan!

Slim met suiker omgaan

Volledig suikervrij eten is onmogelijk. Er komen namelijk suikers voor in fruit, groenten, zuivel en granen. Zelfs bij een gezond voedingspatroon krijg je suikers binnen. Wel kun je kiezen voor suikervrije producten, deze producten bevatten dan geen toegevoegde suikers. Wanneer je een suikervrij dieet volgt kun je last krijgen van de ontwenningsverschijnselen van een zogenoemde ‘suikerverslaving’. Hoofdpijn en stemmingswisselingen zijn bekende klachten hierbij. Om dit soort klachten te voorkomen kun je beginnen met het matigen van suiker. Probeer bijvoorbeeld eerst minder te snoepen en daarna frisdrank uit je dieet te halen, hierdoor krijgt je lichaam de tijd om aan minder suiker te wennen.

De zeer gerenommeerde Amerikaanse arts én wetenschapper Robert Lustig verklaart suiker de oorlog en legt kort uit waarom.

Zoete smaakmaker nodig?

Kies dan voor deze onderstaande suikervervangers:
Stevia
Stevia heeft geen effect op je bloedsuikerspiegel, het is een kruid en bevat dus geen suikers of calorieën
Honing
Palmsuiker
Kokosbloesemsuiker
Ahornsiroop
Agavesiroop
Oerzoet

Let op! Ook voor suikervervangers geldt: neem het met mate.

Bronnen

energiekevrouwenacademie.nl/suiker-killer-van-je-energie-en-gezondheid/
www.vivonline.nl/wat-doet-suiker-met-je-lijf/
makkelijkafvallen.eu/populaire-artikelen/suikervrij-dieet/
www.optimalegezondheid.com/honing-een-goede-suikervervanger/
eetgoedvoeljegoed.nl/ontwenningsverschijnselen-suiker/
sochicken.nl/suikerverslaving
www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/suiker.aspx
www.gezondheidsnet.nl/overgewicht-en-afvallen/15-vragen-over-suiker
sochicken.nl/zonder-suiker
www.optimalegezondheid.com/suikervrij-eten-16-tips-om-suiker-de-baas-te-worden/

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *