Shoppen & Geven voor een betere wereld
Laatste update op 20 november 2014
FairFriends zijn mensen met passie, die jou graag vertellen over het verhaal achter hun product of project. Deze keer spraken wij met Rebecca Rutgers van BlueGreens, deelnemer van FairFriends.nl. Uit het betoverende landschap selecteert BlueGreens uitsluitend thee van zorgvuldig geplukte en ambachtelijk verwerkte topbladeren voor thee met een unieke geur, smaak en structuur.
FairFriends.nl won eerder de Wereldprijs in de categorie Eerlijke Handel van de ASN Bank. Uitsluitend eerlijke producten met een goed verhaal, direct gekocht van de producent. En doneren aan indrukwekkende kleinschalige projecten van ANBI-erkende goede doelen. Bij ieder product of project vind je daarom uitgebreide informatie. Zo weet je wat je koopt en waaraan je doneert en hoe je bijdraagt aan een duurzaam eerlijke en gelukkige wereld. Samen shoppen én geven voor een betere wereld! www.fairfriends.nl
Wat is uw visie met betrekking tot een betere wereld?
Mijn wens is dat ieder mens zich gewaardeerd en geliefd weet, ongeacht van wie hij of zij is, of wat hij of zij denkt of doet. Dat iedereen de ruimte gegund wordt om er te zijn en zich in vrijheid te ontwikkelen. Ik zou wensen dat er meer oog zou zijn voor het welzijn van ieder individueel mens en de samenleving als geheel. En dat er een eerlijke verdeling is van welvaart.
Is uw bedrijf/de webshop een exponent van de huidige tijdsgeest / transitie naar een betere wereld, of wat deed u besluiten te starten als ondernemer in faire producten?
Eerlijke handel is één van de beste opties voor ontwikkelingshulp (hulp bij je ontwikkeling in de meeste brede en simpele betekenis van het woord). Mijn man heeft een deel van zijn jeugd doorgebracht in India, mijn vader komt uit Indonesië, vanaf 1989 komen we al in Nepal. We zijn ons altijd bewust geweest van het voorrecht om hier in Nederland op te groeien. Ook hebben we altijd onze welvaart willen delen en gegeven aan kleine projecten, zoals het bekostigen van opleidingen van kinderen. Maar een eerlijk loon geven voor een eerlijk product geeft nog veel meer voldoening, zowel voor de ontvanger als de gever. Je staat dan in een positie van gelijkwaardigheid, wat nog veel meer perspectief biedt.
Bezoekt u uw leveranciers in de betreffende landen persoonlijk? Zoja, wat kunt u over het bedrijf/de producten /de ambachtslieden vertellen?
Wij importeren kwaliteitsthee uit Nepal en bezoeken regelmatig zelf de plantages. Daar spreken wij niet alleen de eigenaren, maar ook de theemeesters en de plukkers. Wat hierbij helpt, is dat mijn man Nepalees spreekt. Deze Direct Trade (Fair Chain) waarborgt de kwaliteit. Het is biologische thee en omdat het vrij jonge theeplantages zijn, zijn er zelfs nog nooit chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmatige mest gebruikt. De arbeiders krijgen een eerlijk loon en er is een goed sociaal plan voor hen en hun gezinnen.
Kijken we naar de sociale impact hiervan, wat kunt u vertellen over de gevolgen van uw samenwerking voor de desbetreffende toeleverancier?
De theefabrieken waar we mee samen werken, hadden van meet af aan hun zaken al goed geregeld. Zij exporteerden hun thee al naar een aantal westerse landen. Het is hun eigen visie en missie om in Nepal hun zaken goed te regelen. Onze hulp bestaat er uit dat wij de markt voor Nepalese thee proberen uit te breiden. De theehandel is behoorlijk dichtgetimmerd. Veel Nepalese thee wordt nu nog door bijvoorbeeld Indiase handelaren goedkoop opgekocht om vervolgens als Indiase thee in de markt gezet te worden. Wij willen dat de winst en eer naar de Nepalezen gaat.
Hoe screent u de mogelijke leveranciers/producten op?
We zijn naar Nepal gegaan en hebben daar zelf de contacten gelegd. Met de fabrieken waar we nu mee samen werken, hebben we alleen maar goede ervaringen. We krijgen altijd eerst monsters opgestuurd van de thee, die wij kunnen keuren voordat wij daadwerkelijk inkopen. In de 5 jaar dat we bestaan, zijn we zelden teleurgesteld qua aanlevertijd of kwaliteit.
Wat kunnen we van uw webshop/bedrijf in de, al dan niet nabije, toekomst verwachten?
Als BlueGreens werken we samen met stichting Krupalaya die diverse sociale projecten ondersteunt. Voor die projecten vragen we aandacht en een deel van de opbrengst gaat naar de stichting.
We zijn onlangs in contact gekomen met een Nepalese vrouw die thee betrekt van kleine, zelfstandige boeren. Die boeren krijgen advies bij het verbouwen van de thee en hulp om de kwaliteit te verhogen en hun thee te verkopen. Deze zogenaamde Cottage Tea willen we zo snel mogelijk aan ons assortiment toevoegen. In samenwerking met deze Nepalese partner gaan de boeren in dat dorp, op ons verzoek, ook beginnen aan het maken van thee van de hibiscusplant. Dat willen we via BlueGreens voor hen gaan verkopen.
U heeft onlangs besloten deel te nemen aan het FairFriends-concept. Wat was voor u hiervoor de reden? Wat zijn uw verwachtingen van het concept?
We zijn uitgenodigd om hieraan deel te nemen. Samen sta je sterker. Het is fijn om je krachten te bundelen en van elkaars expertise gebruik te maken en ons samen onder één merknaam te profileren.
Het is een synergie, waarvan wij allemaal en hopelijk ook de wereld beter van worden.Mijn specifieke rol binnen FF moet zich nog uitkristalliseren.
Wilt u nog iets toevoegen?
Het wordt tijd dat we inzien dat eerlijke producten ook hun eerlijke, vaak hogere, prijs meer dan waard zijn.
Lees ook:
> Fairfriends: bamboe design van Rataplan Design
> Fairfriends: producten uit Nepal en Tibet, van Dakini