Jongeren tonen initiatief voor duurzaamheid in het onderwijs

Jongeren-sluiten-verdrag

Jongeren sluiten verdrag met Tweede Kamer over duurzaamheid in het onderwijs

Vanmiddag hebben 40 Nederlandse jongerenorganisaties en een meerderheid van de Tweede Kamer hun handtekening gezet onder een verdrag omtrent duurzaamheid in het onderwijs. “Jongeren tonen hiermee initiatief om duurzaamheid structureel onderdeel te maken van het onderwijs, van peuter tot postdoc,” aldus Ties Mouwen, Jongerenvertegenwoordiger Duurzame Ontwikkeling.

verdrag-duurzaamheid-onderwijsDat jongeren niet alleen staan, blijkt uit het draagvlak bij werkgevers en maatschappelijke organisaties. De afgelopen week hebben zich meer dan 50 partijen gemeld die het verdrag steunen. Jongeren blijken niet alleen in staat om allerlei partijen te verenigen op dit onderwerp, het is bovendien de eerste keer in de geschiedenis van de Nederlandse politiek dat jongeren en Kamerleden samen hun handtekening zetten onder een verdrag.

“Jongeren willen dat het onderwijs hen voorbereidt  op de maatschappij waarin zij later werkzaam zullen zijn, daar hoort kennis van duurzaamheid bij,” vult Ties Mouwen aan. “Door vaardigheden als systeemdenken structureler terug te laten komen in het curriculum, en te leren over de grote uitdagingen voor onze generatie, komen jongeren dichter bij een duurzame maatschappij te staan.”

Het verdrag moet leiden tot een overheid die duurzaamheid in het onderwijs faciliteert en stimuleert en niet van bovenaf regels dicteert. De Kamerleden zullen ter aanzet hiertoe een motie indienen die de Minister van OC&W vraagt om met een voorstel te komen hoe dit structureel gerealiseerd kan worden.


Verdrag Duurzaamheid in het Onderwijs
WIJ,
Jongerenorganisaties en politieke partijen,

CONSTATEREN
Dat duurzaamheid in het onderwijs een basisvoorwaarde is om succesvol te kunnen werken aan een leefbare planeet en een groene economie voor nu, later, hier en daar.

Duurzame ontwikkeling is een oplossingsrichting om de grote uitdagingen van 21e  eeuw het hoofd te kunnen bieden. Die uitdagingen liggen in de samenhang van ecologische, economische en sociale dimensies. De ambitie is het realiseren van een groene economie en een leefbare planeet. Om daar voor de lange termijn ook echt werk van te kunnen maken is het belangrijk dat mensen kennis en vaardigheden ontwikkelen om de context van de uitdagingen te begrijpen en daar vanuit hun werk en maatschappelijke rol vorm en inhoud aan te kunnen geven. Het onderwijs zal daarin een cruciale rol vervullen.

Internationaal is de periode 2005-2015 de Decade for Education on Sustainable Development. UNESCO heeft hiervoor richtlijnen opgesteld [1]. In Duitsland is men er in 2012 in geslaagd om dit te vertalen naar een partij-overstijgend politiek verdrag over hoe men dit in een internationale context wil aanpakken [2].

De Nederlandse economie behoort tot de top van kenniseconomieën in de wereld. Om deze toppositie te behouden is het absoluut noodzakelijk om de aansluiting tussen onderwijs en de vraag in de arbeidsmarkt te bewerkstelligen. Door de focus op haar topsectoren kan Nederland zich blijven onderscheiden. Goed opgeleid human capital is hierbij van groot belang.

Duurzame ontwikkeling in het onderwijs is daarom een essentieel thema. Bijna 80% van de werkgevers vraagt hier expliciet om [3], en meer dan 36 jongerenorganisaties vragen om actie. Duurzaamheid in het onderwijs kan gebruikt worden als een kwaliteitsverbeterend instrument, waarbinnen systeemdenken, interdisciplinair samenwerken, vakkennis en 21st century skills [4] centraal staan.

verdrag-jongeren

Nederland profileert zich als een land dat internationaal georiënteerd is. Een heldere visie op de toekomst, met een belangrijke rol voor human capital binnen de topsectoren, is daarbij noodzakelijk. De integratie van duurzaamheid in het gehele onderwijs, van peuter tot post-doc, is een voorwaarde om in samenhang met die visie werk te maken van een groene economie en een leefbare planeet.

EN VERZOEKEN
De Minister en de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om met een voorstel te komen naar de Kamer hoe duurzame ontwikkeling op integrale wijze in het Nederlandse onderwijs te stimuleren, gebruik makend van de reeds aanwezige kennis binnen de onderwijssector, relevante netwerken en in het buitenland. Daarbij dient een voorstel gericht te zijn op de ontwikkeling van een structureel ondersteuningskader en niet op regelgeving.

Lees meer op de website: http://verdrag.groenegeneratie.nl/

 

Lees ook:
> Lijst met inspirerende, duurzame jongeren!
> Lendahand vertelt over economische ontwikkeling op de Filipijnen

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.