Kies ook duurzame relatiegeschenken

Een mooie fles wijn, een doos bonbons of het welbekende kerstpakket, het zijn bekende vormen van relatiegeschenken. Het geven van relatiegeschenken wordt vaak ingezet als marketingtool. Het doel kan daarbij verschillend zijn, bij de introductie van een nieuw product kan een relatiegeschenk voor meer mond-tot-mond reclame leiden of voor het vergroten van de naamsbekendheid. Het kan ook een langlopende, zakelijke relatie bestendigen. Als dank. Men drukt daarbij het logo of bedrijfsinformatie op het artikel. Zo wordt diegene er blijvend aan herinnert dat hij een geschenk van jou heeft ontvangen en dat zorgt voor een positief beeld jouw bedrijf. Relatiegeschenken kunnen ook worden gegeven als bedankje of als relatiemanagement. Vaak wordt er een geschenk gekozen wat past bij het bedrijf. Als je als bedrijf duurzaam ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebt staan, is het geven van duurzame relatiegeschenken een goed idee. Daarmee versterk je je boodschap.

Duurzame relatiegeschenken als bedankje

Zoals gezegd kunnen duurzame relatiegeschenken worden gegeven als bedankje. Zo krijgen medewerkers die bijvoorbeeld 25 jaar in dienst zijn een mooi cadeau en wordt hij of zij beloond naar aanleiding van prestatie. Dit kan een bonus zijn maar ook duurzame relatiegeschenken zoals een mooi horloge, een mooi boek, een eco pen of iets anders zijn. Het geven van duurzame relatiegeschenken kan ook het doel hebben om een (externe) relatie te verstevigen. Vaak wordt dit gedaan bij kerst, waarbij een bedrijf zijn externe partners of relaties wilt bedanken voor hun inzet of hun medewerking. Het geven van een geschikt relatiegeschenk kan soms best nog een zoektocht zijn. Immers vaak moet het binnen een bepaald budget en moet het zijn doel dienen. Uiteindelijk wil je dat de klant of partner jouw waardeert en een positieve gedachte overhoudt aan de samenwerking met jouw bedrijf.

Waarom duurzame relatiegeschenken?

Tegenwoordige zijn veel organisaties bezig met wel maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er is niet alleen een wetgeving waardoor bedrijven duurzamer en meer maatschappelijk verantwoord moeten produceren, ook de bedrijven zelf willen een steentje bijdragen aan het milieu. Dit willen ze niet alleen laten zien door middel van hun producten of diensten, maar ook door middel van relatiegeschenken. Met duurzame relatiegeschenken kun je namelijk een overtuigend statement naar jouw relaties maken. Het geven van duurzame relatiegeschenken is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor het bedrijf. Je straalt met duurzame relatiegeschenken uit je verantwoordelijkheid neemt en straalt moreel besef uit. Vaak zien klanten jouw bedrijf u als meer maatschappelijk betrokken. Zeker op het moment dat jouw duurzame relatiegeschenken consistent zijn op het gebied van duurzaamheid. Ze dragen dan ook bij aan het imago en de reputatie van jouw merk of bedrijf. Zeker op het moment dat je ook nog verteld waarom het relatiegeschenk duurzaam is zullen klanten het snappen en waarderen.

Voorbeelden van duurzame relatiegeschenken

Wat geef je dan als duurzame relatiegeschenken? Er is een uitgebreid assortiment aan duurzame relatiegeschenken. Zo kun je denken aan de populaire waterflesjes met daarop jouw logo of een persoonlijke boodschap. Ook kun je kiezen voor bijvoorbeeld een katoenen tas met daarin biologische wijn en fair trade koffie. Maar ook biologische zeep, chocolade of milieuvriendelijke pennen behoren tot de duurzame relatiegeschenken. Wil je een mooie map geven met duurzaam en ecologisch papier? Gelukkig is er veel mogelijk voor een duurzame toekomst.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.