Origin Chocolate Event smaakt naar meer

De verhalen achter chocolade

Het prachtige historische Tropenmuseum in Amsterdam Oost was afgelopen woensdag het decor van een jaarlijks evenement dat chocolademakers bij elkaar brengt. Verschillende presentaties, workshops en proeverijen lieten de aanwezigen kennismaken met onder meer cacaothee, kippenpootjes met chocolade en heel veel mooie verhalen achter de chocolade. Een sfeerimpressie van een bijzondere ochtend.


Door Lindy Bontenbal

Achter de marmeren trappen van de ingang van het Tropenmuseum staat de hal vol met stands van chocolademerken, webshops en thee&delicatessenbedrijfjes. In de hoek staan broden en kippenpootjes al klaar om in dampende chocolade gedoopt te worden. Maar zo vroeg in de ochtend ben ik nog niet in the mood voor kippenpootjes. De eigenaresse van Evermore biedt mij een kopje cacaothee aan in een mooi antiek porseleinen kopje. Ze vertelt dat Evermore een echt familiebedrijf is. Naast de webshop zijn er winkels in Rotterdam en Amsterdam. Ze begon met het serveren van thee in de tuinen bij haar werk. Haar zoons hielpen destijds in de bediening. Wat klein begon, is nu uitgegroeid tot een echt bedrijf.

Origin Chocolate Event smaakt naar meer

De thee van cacaodoppen is een van de delicatessen die Evermore verkoopt. Omdat de producten van Evermore uit verschillende landen komen, reist zij ook naar leveranciers toe. Zo is zij bijvoorbeeld al op bezoek geweest bij theeleveranciers in Sri Lanka. Taiwan staat ook op de lijst. China is lastiger, legt zij uit ‘’daar kun je een licentie voor een keurmerk kopen’’. Ook met bestaande internationale fair trade labels is het bedrijf voorzichtig. “Je hoort veel verhalen over wat er aan de strijkstok blijft hangen”.De thee valt bijzonder in de smaak. Een radioverslaggever loopt op me af met de vraag of cacaodoppen “niet in de tuin thuishoren”. Misschien inderdaad het eerste waar mensen aan denken, maar toch is van dit ‘restproduct’ ook een heerlijke thee te maken, bedenk ik me. Een mooi voorbeeld van een duurzame cirkel!

Ook Chocoweb is van de partij. Via hun webshop leveren zij ongeveer dertig verschillende merken chocolade. “Voorwaarde is wel dat alles uit eerlijke bron komt”, legt de standhouder uit.

chocolade

Origin chocolate event smaakt naar meer

Hert met chocolade
Het menu voor die avond ligt alvast klaar. Tonijn en hert met chocolade staan onder meer op het menu. Voor het dessert is de meer klassieke combinatie van peer en chocolade gekozen. Omdat het voor hert nog een beetje te vroeg op de dag is, begeef ik mij naar de prachtige Regentenkamer in een andere vleugel van het pand waar Santiago Peralta op mij afloopt en mij een doos Pacari repen overhandigt. Onder het genot van een kopje Jasmijnthee interview ik de Zuid-Amerikaanse chocolatier die met veel passie zijn verhaal doet. Het merk wordt in Nederland door verschillende winkels verkocht, waaronder Simon Lévelt. Santiago groeide op op het platteland, tussen de dieren en bomen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het logo van Pacari een boom is waarin een mens verweven is.

Origin chocolate event smaakt naar meer

Toen Peralta op zoek ging naar biologisch verbouwde bloemen kwam hij in aanraking met whole foods. En dat leidde uiteindelijk tot Pacari, een merk dat aangesloten is bij Direct Cacao, een nieuwe organisatie die fine cacao wil behouden en beschermen. Als het gesprek op duurzaamheid komt, doet Peralta een opvallende uitspraak. “Mensen kopen biologisch voor zichzelf, en niet voor het milieu”, vertelt hij. Duurzaam is iets dat over 100 jaar nog steeds bestaat, legt hij uit. Pacari is volgens eigen zeggen de enige ‘bio-dynamische’ chocolade te wereld. Het merk had er een lange adem voor nodig: “Het duurde vijf jaar om de certificering daarvoor te bemachtigen”.

Cherry & Chill
Uiteraard bezoekt ook Lovechock het evenement. Het merk is uniek in zijn soort omdat het hele stukken fruit in de repen verwerkt, zegt Ernesto Kerkhof, die ik even later spreek. “Omdat het om rauwe chocolade gaat, hebben wij wel beperkingen”, legt hij uit. “Maar onze repen zijn zo’n 6 maanden houdbaar”. “Iedereen die bij Lovechock werkt, ongeacht functie of afdeling, mag meedenken over nieuwe smaken. Er is op het moment veel vraag naar chili”. De repen zijn zowel bedoeld voor de mainstream consument als de toegewijde raw food aanhanger.

Lovechock

Stapje verder
Het is een gevarieerd gezelschap dat aanwezig is en het valt mij op dat veel van de aanwezige partijen uitgesproken meningen hebben over bestaande internationale (fair trade) labels, biologische producten en chocoladeproductie in het algemeen. “Milka bijvoorbeeld, zegt Santiago, wekt de indruk van chocolade met een mooie koe op de verpakking, maar “verkoopt gewoon melk”. Het hoofdbestanddeel is melk. “Melkchocolade is het gevolg van een overproductie aan melk”. Peralta ziet het als zijn missie om mensen te onderwijzen over fine chocolate. Ook ziet Pacari zichzelf als een van de marktleiders op het gebied van raw chocolate. Volgens Santiago kopen mensen voornamelijk ‘goedkope’ fair trade chocolade en zijn internationale fair trade labels alleen maar verwarrend voor consumenten. Het Ecuadoriaanse Pacari gaat een stapje verder dan fair trade. “fair en beyond” noemen zij het.

Zonnebloemlechitine ipv melk
Thee van cacaodoppen is een product dat nog niet al te bekend is bij het grote publiek en daarom uniek in zijn soort. Ook Pacari is een uniek product omdat Pacari bewust geen melk in haar chocolade verwerkt. Daardoor is het product ook kosher en daarnaast geschikt voor mensen met een koemelkallergie. Ook de smaken zijn vernieuwend, zo proef ik chocolade met zout van de Inca’s en met citroengras.

Origin chocolate event smaakt naar meer


Beetje beter
Volgens Peralta zal er veel concurrentie zijn in de toekomst op het gebied van chocolade. Lovechock ziet de toekomst juist positief tegemoet. “ We maken de wereld langzamerhand een beetje beter”.

Lees ook:
> Win een set Lovechock-repen met fair trade, rauwe chocolade en ingrediënten

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.