Oxfam Novib Behind the Brands ranglijst

Oxfam Novib

Grote voedselbedrijven verbeteren beleid maar zijn traag in de uitvoering daarvan

De 10 voedselgiganten maken duidelijk meer werk van maatschappelijke en milieuvraag-stukken sinds de introductie van de Oxfam Novib Behind the Brands ranglijst in 2013. 

Het ambitieniveau varieert echter enorm. De verschillen tussen de koplopers en achterblijvers zijn te groot. In de afgelopen 2 jaar hebben de bedrijven hun beleid op papier aanzienlijk verbeterd maar zij hebben nog een lange weg te gaan als het gaat om de praktische uitvoering van dat beleid.

De echte uitdaging begint nu: het beloofde nieuwe beleid moet daadwerkelijk in praktijk worden gebracht. Alleen dan kunnen zij echte veranderingen voor miljoenen kleinschalige boeren en landarbeiders mogelijk maken. Het wordt hoog tijd dat de bedrijven de daad bij het woord voegen.

Oxfam Novib

Extreme weersomstandigheden komt steeds vaker voor en vernietigt het levensonderhoud van boeren overal ter wereld. Nu meer dan ooit dienen de bedrijven hun verantwoordelijkheid te nemen. Zij moeten arbeiders en boeren in hun leveringsketens ondersteunen zodat zij de gevolgen van klimaatverandering aankunnen.

Oxfam Novib startte de Behind the Brands campagne in februari 2013. De campagne rangschikt de 10 grootste internationale voedsel- en drankenbedrijven op basis van hun beleid op transparantie, vrouwen, landarbeiders, boeren, land, water en klimaatverandering. De top 10 bestaat uit Associated British Foods (ABF), Coca Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo en Unilever.

Behind the Brands gaat nu haar derde jaar in, en laat zien dat geen enkel bedrijf te groot is om de eisen van consumenten naast zich neer te leggen. Hetzelfde geldt voor hun leveranciers, landbouwproducenten en handelaren.

Ben je benieuwd naar de hele ranglijst kijk dan op: www.behindthebrands.org/nl

Lees meer:
> Ikkominactie: voor meer Welzijn

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.