Er zijn heel veel bedrijven waarvan (een deel van) de medewerkers hun werk buiten de deuren van het bedrijf verrichten. Denk maar eens aan transportbedrijven, een heel duidelijk voorbeeld, maar ook aan alle koeriersdiensten en andere bezorgers die dagelijks rondrijden. En wat dacht je bijvoorbeeld van medewerkers in de thuiszorg, maar ook van servicemonteurs, taxichauffeurs en commercieel medewerkers in de buitendienst. Allemaal zijn zij vaker onderweg of op locatie, dan dat zij zich binnen het bedrijf zelf bevinden. Het kan best prettig zijn om te weten waar je medewerkers zich bevinden, maar het is niet altijd gemakkelijk om dit overzicht te behouden. Al komt daar wel steeds meer verandering in.
Waar is iedereen?
Wanneer een groot deel van je medewerkers zich buiten de muren van het bedrijf bevindt, kan dat best lastig zijn. Alhoewel men met de komst van de mobiele telefoon en 4G internet al steeds beter bereiken is, kan het nog ingewikkeld zijn om zich te houden op waar iedereen zich precies bevindt. Je wilt medewerkers niet van hun werk afhouden door hen steeds te (laten) bellen over hun locatie, maar eigenlijk wil je er wel zicht op hebben.
Het is prettig om te weten waar je medewerkers zich bevinden, en echt niet omdat je hen zo nodig in de gaten wilt houden. Nee, het is niet meer dan logisch om zorg te dragen voor zowel je medewerkers als je voertuigen, en weten waar zij zijn is daar een onderdeel van. Gaat er iets niet helemaal goed, dan heb je dat op deze manier een stuk sneller in de gaten. Het is prettig en wel zo veilig om medewerkers in beeld te hebben, om te weten waar zij zijn. Bovendien kan het helpen de productiviteit te verhogen. Inschatten hoelang een bepaalde rit duurt is één, het op basis van data ook echt weten is iets heel anders.
Alle informatie onder handbereik
Om niet langer te hoeven gissen naar de locatie van je medewerkers en voertuigen, kan een track en trace systeem een prima oplossing zijn. Op deze manier kunnen voertuigen altijd worden gevolgd, en is het niet nodig om dit handmatig door te geven. Een prettig en veilig idee, waarmee je ook nog eens veel data verzamelt die het werk soepeler en efficiënter kan laten verlopen. Een blackbox auto laat je alle informatie die je zoekt realtime zien. Valt de verbinding weg? Dan worden de gegevens netjes opgeslagen op deze blackbox, zodat zij later alsnog te bekijken zijn. Op deze manier voldoe je ook nog eens aan de eisen die de Belastingdienst stelt aan de rittenregistratie.