De ‘eenliterauto’ van Volkswagen getest


Volkswagen wil benaming ‘eenliterauto’ eer aandoen.

Volkswagen is bezig met intensieve tests met de plug-inhybride XL1. Een van de hoofddoelen is om een verbruik van minder dan 1 liter per 100 km te realiseren. Volgend jaar wil de Duitse autofabrikant de auto in beperkte oplage in productie nemen.

Om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden, is de XL1 uitzonderlijk gestroomlijnd en zijn geen zijspiegels op de auto gemonteerd. Twee in de voorschermen weggewerkte camera’s hebben de functie van de zijspiegels overgenomen en presenteren op een lcd-scherm in het dashboard een beeld van wat achter de auto gebeurt. Mede hierdoor bedraagt de Cw-waarde – de mate waarin de auto gestroomlijnd is – slechts 0,186. Ter vergelijking: een gemiddelde personenauto heeft een Cw-waarde van 0,30.

Een goede stroomlijn is uiteraard gunstig voor het verbruik, omdat de auto minder kracht nodig heeft om de luchtweerstand te overwinnen. Wat ook bijdraagt aan een laag verbruik is de efficiënte aandrijflijn. Deze omvat een 0,8-liter grote tweecilinder dieselmotor (35 kW), die samenwerkt met een 20 kW sterke elektromotor. De elektromotor wordt gevoed door lithium-ion-accu’s en de transmissie is een zeventraps DSG-transmissie. De XL1 kan maximaal veertig kilometer volledig elektrisch rijden. Mede hierdoor spreekt Volkswagen van een theoretisch verbruik van 1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 24 g/km. Nu is het aan Volkswagen om deze fraaie waarde ook in de praktijk te realiseren.

liter auto volkswagen
De Volkswagen XL1 heeft een uitstekende stroomlijn, wat meehelpt aan een gunstig verbruik.

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.