Intelligent HYBRID: een revolutie in energiemanagement

Mercedes-Benz heeft een intelligent energiemanagementsysteem voor hybridemodellen ontwikkeld dat de weg vóór de auto ‘leest’.

Mercedes-Benz heeft een intelligent energiemanagementsysteem voor hybridemodellen ontwikkeld dat de weg vóór de auto ‘leest’ en die gegevens vervolgens benut. Het doel achter deze ‘Intelligent HYBRID’: maximaal profiteren van de beschikbare teruggewonnen energie en optimaal rijplezier bieden dankzij het ‘boost’ effect van de elektromotor.

De ‘Intelligent HYBRID’ technologie controleert continu de topografie vóór de auto. Het systeem werkt niet alleen wanneer de navigatie actief is, maar ook wanneer het navigatiesysteem niet wordt gebruikt. Bij het ontwikkelen van nieuwe hybridemodellen heeft Mercedes-Benz maximaal geprofiteerd van de samenwerking met zijn Formule 1 raceteam, dat eveneens gebruikmaakt van hightech hybridemotoren om brandstofbesparing te bewerkstelligen. De synergetische effecten die daaruit voortkomen zijn zowel toepasbaar voor serieproductiemodellen als voor raceauto’s.

Veel hybrideauto’s verspillen energie bij heuvelaf rijden. Hun hoogvoltage batterij is op de verkeerde momenten vaak maximaal geladen, waardoor er geen extra capaciteit is om de vrijgekomen energie bij het heuvelaf rijden nog op te slaan. De ‘Intelligent HYBRID’ technologie, die Mercedes-Benz sinds de zomer van 2013 toepast in de S-Klasse en nu ook integreert in de nieuwe C-Klasse, zorgt ervoor dat de hoogvoltage batterij altijd precies genoeg is opgeladen om te profiteren van alle mogelijkheden voor energieterugwinning die zich op de route voordoen.

image002

Dit betekent in de praktijk dat wanneer de batterij te vol is, de elektromotor automatisch de verbrandingsmotor ondersteunt om de batterij voldoende te ontladen. Op deze manier kan de verwachte terug te winnen energie maximaal opgeslagen worden. Dankzij die extra ‘boost’ door de elektromotor verbruikt de verbrandingsmotor op dat moment tegelijkertijd minder brandstof, met lagere emissies als direct resultaat.

Het systeem maakt gebruikt van gegevens van het COMAND Online navigatiesysteem, om het energierecuperatiepotentieel van de te rijden route te berekenen. Zo worden die gegevens bijvoorbeeld omgezet in te verwachten informatie over het routeprofiel en snelheidsbeperkingen over een afstand tot zelfs zeven kilometer vooruit. Deze informatie wordt verwerkt door de Central Powertrain Controller (CPC), die vervolgens anticiperende maatregelen neemt. Het systeem verlaagt niet alleen de batterijlading door voorafgaand aan een afdaling een langere periode van geheel elektrisch rijden of een langere ‘boost’ door de elektromotor aan te houden, maar stuurt tevens het potentieel noodzakelijk bijladen van de batterij door de verbrandingsmotor aan, om zo maximaal te profiteren van de meest gunstige laadstatus van de batterij. Additionele algoritmen nemen bovendien het huidige voertuiggewicht, het rijgedrag (inclusief de voertuigsnelheid en het remgedrag), het gewicht van mogelijke passagiers en de energieconsumptie van extra gebruikers mee in de berekeningen om het energierecuperatiepotentieel te voorspellen.

‘Intelligent HYBRID’ werkt niet alleen wanneer een bestemming is ingevoerd in het navigatiesysteem, maar functioneert ook wanneer de navigatie niet wordt gebruikt. In dat geval berekent het systeem de waarschijnlijkheid dat de bestuurder een bocht gaat maken, gebaseerd op het type weg. Wanneer de hybrideauto bijvoorbeeld op de autosnelweg rijdt, gaat het systeem er voortdurend vanuit dat de auto de komende zeven kilometer waarschijnlijk zijn weg op de snelweg blijft vervolgen.

‘Intelligent HYBRID’ informeert de bestuurder over een aanstaande verhoogde kans op energieterugwinning door op het display dat het energieverloop weergeeft de weg vóór de auto groen te markeren.

De mate van brandstofbesparing is afhankelijk van de topografie, wat wordt onderschreven door de vele duizenden testkilometers. Hoe groter het aantal bergen of heuvels, des te hoger de brandstofbesparing zal zijn. Daarom zal het effect duidelijker zijn in gebieden met hoogteverschillen dan in vlak landschap.

Momenteel is Mercedes-Benz onderwerp van gesprek in de wereld van de Formule 1 door raceauto’s te ontwikkelen die voorzien zijn van hybridetechnologie. Na de overwinning van Nico Rosberg tijdens de openingsrace in Australië behaalde Mercedes-Benz twee dubbelzeges in Maleisië en Bahrein. In beide gevallen finishte Lewis Hamilton vóór Nico Rosberg. De volgende race vindt plaats op 20 april in de Chinese wereldstad Shanghai.

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u op:
http://media.mercedes-benz.nl
www.facebook.com/mercedesbenz.nl
http://twitter.com/mercedesbenz_nl

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.