Kou tast actieradius Toyota waterstofauto niet aan

Toyota

Waterstofauto's van Toyota zijn bestemd tegen extreme kou

Toyota voert al enige tijd praktijktests uit met honderden waterstofauto’s in de Verenigde Staten en Japan. Reguliere bedrijven gebruiken deze testvloot in het dagelijks verkeer. Tientallen FCV’s (Fuel Cell Vehicles) reden in gebieden waar de temperatuur zelfs onder de -30 graden Celcius dook. Het blijkt dat de extreme kou geen invloed heeft op de actieradius van zo’n 500 kilometer op een tank waterstof.

De waterstofauto’s van Toyota hebben daarmee aangetoond in extremen te kunnen opereren. Eerder werd de aandrijflijn namelijk ook al aan een langdurige proeven in Death Valley onderworpen, waar het juist extreem heet is.

De waterstofauto van Toyota zet waterstof om in elektriciteit om de elektromotor te voeden. Daarbij geldt alleen waterdamp als ‘uitstoot’. Tanken neemt nog geen drie minuten in beslag. De twee kleine, lichtgewicht en extreem sterke waterstoftanks zijn weggewerkt onder het koetswerk zodat binnen in de auto royaal plaats is voor een gezin en hun bagage.

De productie van de Toyota (FCV) wordt in 2015 opgestart en hij zal eerst in Japan worden geïntroduceerd. De Japanse de overheid investeert flink in de waterstofinfrastructuur zodat rondom grootstedelijke regio’s volop getankt kan worden. Op basis van de waterstofinfrastructuur in andere landen wordt bepaald waar en wanneer de Toyota FCV op de markt komt.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.