KPMG: "Er zijn echter voldoende kansen".
Leasemaatschappijen weten nog niet goed raad met elektrisch aangedreven auto’s. Terwijl ze volgens consultancybureau KPMG wel grote kansen bieden als duurzame mobiliteitsoplossing. In het rapport ‘Global Automotive Finance and Leasing 2012’ staan de grootste kansen en bedreigingen op een rijtje.
Kansen voor de leasemaatschappijen liggen vooral in het aanbod van mobiliteitsproducten als deelauto’s en ‘groene’ mobiliteit. Ook moet de elektrisch aangedreven auto snel onderdeel gaan uitmaken van het wagenpark van leasemaatschappijen. Die vinden het echter lastig om elektrische auto’s in te passen in hun manier van zakendoen. Vooral het restwaarderisico speelt een rol. Prognoses van wat een auto over vijf jaar waard is, berusten momenteel op ruwe schattingen over de levensduur en de restwaarde van de accu. Die levensduur kan sterk variëren. Bovendien gaan de ontwikkelingen op accu-gebied hard: nu is de lithium-ion-accu nog hightech, maar over vier jaar waarschijnlijk alweer achterhaald.
Het rapport draagt ook een oplossing voor dit probleem aan. De onderzoekers zien wel wat in het idee om de accu te leasen. De auto en het accu-pakket zijn dan twee aparte producten. Na de leaseperiode kan de auto met een nieuwe accu weer in de verhuur of verkoop. Renault hanteert hetzelfde systeem al voor zijn elektrische modellen. Ook het
inzetten van de elektrische auto als poolauto is een oplossing om de kosten te spreiden over meer klanten.
Renault is het enige merk dat de lease van een accu voor een elektrisch aangedreven auto apart aanbiedt.