Maatschappelijke organisaties lanceren overstapcampagne

Overstappen naar de groenste energiebedrijven

Als het aan de organisaties Natuur & Milieu, Greenpeace, Hivos en Wise ligt, krijgen de groenste energiebedrijven, de duurzame toppers onder de energiebedrijven, er dit jaar een paar duizend nieuwe klanten bij.

Hiertoe lanceren de organisaties de overstapcampagne ‘Stroomsterren’. Het doel: zoveel mogelijk Nederlanders stimuleren om het allergroenste stroomproduct af te nemen van de meest duurzame energiebedrijven. Deze bedrijven, waaronder het bij de redactie tot voor kort onbekende Raedthuys dat 100% pure elektriciteit levert, zijn de winnaars in het onlangs gepubliceerde onderzoek naar de duurzaamheid van energieleveranciers.

Écht groene stroom
Niet alles waar groen op staat, is daadwerkelijk groen. Daar is al genoeg discussie over in Nederland en het blijkt dat er op Europees niveau gehandeld wordt in ‘groen-certificaten’. Daarom lieten zeven organisaties met een breed maatschappelijk draagvlak: Consumentenbond, Greenpeace, Hivos, Natuur & Milieu, Vereniging Eigen Huis, Wereld Natuur Fonds en WISE, het onderzoek uitvoeren.

Allergroenste stroomproducten
Windunie, Raedthuys, Dong, Eneco, Greenchoice en HVC Energie zijn de meest duurzame stroomleveranciers van Nederland, blijkt uit het onderzoek*. Van elke leverancier is het allergroenste stroomproduct geselecteerd. Deze ‘stroomsterren’ zijn de beste keuze voor mensen die vinden dat Nederland meer duurzame energie moet opwekken en daar zelf gebruik van willen maken:

• Windunie – Winduniestroom
• Raedthuys – 100% pure elektriciteit
• HVC – Groene Elektriciteit
• Eneco – Hollandse Wind
• Greenchoice – 100% Wind

Overstappen, hoe doe je dat?
Stroomsterren.nl presenteert een helder overzicht van de groenste producten van de vijf winnende leveranciers. Voer je postcode en verbruik in, en je ziet vervolgens de energiekosten op jaarbasis bij de diverse stroomproducten. Na je keuze wordt alles voor je geregeld, inclusief het opzeggen van je huidige contract.

Doel onderzoek en campagne: helderheid voor consumenten
Doel van deze overstapcampagne en het bijbehorende onderzoek naar groene energieleveranciers en producten is om duidelijkheid te geven over de mate waarin energiebedrijven en hun producten ‘groen’ zijn. En dat werd wel ‘s tijd ook, want hierover is veel verwarring ontstaan. Veel stroom die bekend staat als ‘groen’, is in de praktijk niet altijd duurzaam. Deze stroom is ‘vergroend’ met certificaten. Dit onderzoek en deze campagne bieden een onafhankelijke en zorgvuldige analyse. Dankzij stroomsterren.nl kunnen consumenten een weloverwogen keuze maken voor een stroomproduct en een energieleverancier.

De organisaties Natuur & Milieu, Greenpeace, Hivos en Wise promoten de ‘stroomsterren’ tot augustus 2014. Ook daarna blijft de campagnewebsite met overstapservice in de lucht.

www.stroomsterren.nl

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.