Welkomstcadeaus bij overstappen: marketingtruc of gewoon slim profiteren?

Welkomstcadeaus bij overstappen marketingtruc of gewoon slim profiteren

Een nieuw energie-, internet- of mobiel abonnement levert vaak meer op dan alleen een lagere prijs. Steeds meer aanbieders maken het aantrekkelijker met een welkomstcadeau bij je overstap. Denk aan een spelcomputer, een smartphone of een cadeaubon van honderden euro’s: allemaal extra’s die je direct in de zak kunt steken.

Voor consumenten is dit dubbele winst: je profiteert van een scherpe actieprijs én je krijgt er iets waardevols bij. Wie zijn overstap goed timet en de juiste providers kiest, kan zomaar honderden euro’s besparen én een mooi cadeau in huis halen.

Wat zijn welkomstcadeaus precies?

Een welkomstcadeau is een extraatje dat je ontvangt wanneer je overstapt naar een nieuwe leverancier. Bijvoorbeeld een PlayStation 5 of Nintendo Switch bij een internet- en tv-abonnement. Of een waardebon van €350 die je bij je nieuwe energiecontract krijgt. 

Bedrijven zetten dit in om consumenten net dat laatste zetje te geven om voor hen te kiezen. Het is een investering om nieuwe klanten te krijgen. Voor jou kan het, mits slim gekozen, een directe besparing zijn op een aankoop die je anders zelf zou moeten doen.

De voordelen voor de consument

Overstapcadeaus zijn populair, en niet zonder reden. Voor wie goed vergelijkt, kunnen ze veel opleveren.

  • Dubbel voordeel: lagere vaste tarieven én een gratis beloning. Vaak krijgen nieuwe klanten actiekortingen als ze een nieuw contract afsluiten, bovenop het welkomstgeschenk.
  • Slimme timing: overstappen zodra je oude contract afloopt voorkomt boetes en geeft je ruime keuze in het aanbod. Slim plannen geeft je de mogelijkheid om ieder jaar een gratis cadeau te krijgen bij de overstap.
  • Bewust kiezen: een product dat je toch al wilde kopen, zoals een smartphone of keukenapparaat, scheelt direct in je toekomstige uitgaven. Daarnaast betaal je geen verzendkosten en krijg je altijd het garantiebewijs erbij geleverd.

Slim profiteren in plaats van je laten verleiden

Natuurlijk halen bedrijven alles uit de kast om jou over te halen om klant te worden. Maar dat wil niet zeggen dat ze je misleiden. Jij kunt handig gebruik maken van de marketingstrategieën die leveranciers hanteren.

Hoe haal je hier het meeste uit?

  1. Vergelijk meerdere aanbieders. Kijk niet alleen naar het cadeau, maar ook naar de totale kosten van nieuwe overeenkomsten. Dit geeft een eerlijk, helder beeld.
  2. Bereken de netto waarde. Tel de totale kosten van het contract, trek de waarde van het product af en kijk naar wat je écht betaalt. Of misschien wel bespaart, want zeker bij éénjarige contracten ga je er juist vaak op vooruit.
  3. Kies cadeaus die je gebruikt. Ga alleen voor welkomstgeschenken die je graag wilt of nodig hebt. Tip: met een tegoedbon van bijvoorbeeld Bol.com of Coolblue kun je later alsnog iets leuks uitkiezen.
  4. Lees de voorwaarden. Wanneer krijg je het cadeau, en wat gebeurt er als je voortijdig opzegt? Soms is het aantrekkelijker om voor een kortlopend contract te gaan, als je daardoor eerder kunt overstappen.

Rekenvoorbeeld:

Je huidige internetcontract kost €45 per maand. Een nieuwe provider vraagt €47, maar geeft een shoptegoed van Bol t.w.v. €400. In twee jaar betaal je €48 meer (2 euro x 24 maanden), maar ontvang je iets dat in euro’s veel meer waard is. In dit geval is overstappen dus een slimme zet.

Marketingtruc of slimme kans?

Dat welkomstcadeaus een marketinginstrument zijn, is duidelijk. Bedrijven zetten ze in om op te vallen in een sterk concurrerende markt. Maar dat maakt ze niet minder interessant voor de consument.

Met de juiste vergelijking kunnen overstapaanbiedingen juist een manier zijn om honderden euro’s voordeel te behalen. Het is eigenlijk heel simpel: reken door wat het je oplevert en bepaal of het product wat je gratis krijgt voor jou écht waardevol is. 

Dat je uiteindelijk zelf opdraait voor de kosten is een vastgeroeste mythe. Bestaande klanten krijgen soms ‘vaste klanten-voordeel’, maar dit weegt niet op tegen de kortingen en extra’s die nieuwe klanten ontvangen. Daarnaast wordt de waarde van de weggevertjes niet doorberekend in de abonnementsprijs of tarieven, maar komt gewoon uit de grote marketingbudgetten die bedrijven in de energie- en internetbranche gereserveerd hebben.

Dus een slimme kans? Ja, overstappen mét een cadeau is niet alleen een goede deal, maar ook een manier om jezelf of een ander te trakteren op dat product dat je al zo lang wilde.