Beter op reis: met een verduurzaamd eiland de wereld rond

Beter op reis met WHY

In het besef dat goede vrienden van mij drie jaar lang de wereldzeeën gaan bezeilen en mij vragen hen te ontmoeten, denk ik, wat te doen?

Ze vragen me hen steeds hier en daar, ergens ter wereld, te ontmoeten. Maar hen regelmatig te zien op een snijpunt van zeilboot en vliegtuig- en huurautoroutes zit mij nogal dwars. Onder meer vanwege mijn CO2-footprint. Gisteren ontvouwde zich het antwoord: WHY.

Met mijn eigen, zoveel mogelijk verduurzaamde eiland vaar ik op respectabele afstand gewoon met ze mee! En een heel continent familie en vrienden met mij. Het eiland heet WHY, en is in feite een jacht. Een schip. Hoewel over smaak te twisten valt – en de circa 150 miljoen euro vast en zeker op een veel verantwoordere wijze besteed kan worden – als allround creatief spreekt mij het concept en het ontwerp in combinatie met de vele duurzaamheidsaspecten erg aan. Rust, ruimte, vrijheid. Beweging en stabiliteit. En dat volgens de Italiaanse ontwerpers zonder noemenswaardige impact op lucht en water.

beter op reis

WHY Yachts

Beter op reis: een groene greep uit de features

Volgens Luca Bassani Antivari (what’s in a name?), directeur van het befaamde en tevens Italiaanse ‘Wally’ en hoofdontwerper bij WHY, zijn de nadelige milieueffecten tot een absoluut minimum beperkt. Mijn nieuwe schip verzamelt en recyclet diverse soorten energie, als ook organisch en niet-organisch afval. Bovendien is het ontworpen volgens de meest recente duurzame technologieën. Er is volgens Antivari (het blijft leuk!) veel aandacht, tijd en energie besteed aan de isolatie van het schip, het efficiënt omgaan met het energieverbruik aan boord, en het opslaan van gerecyclede energie en zonne-energie. Dat klinkt goed…

Beter op reis met fotovoltaïsche zonnepanelen

Zo zijn de met voornamelijk fotovoltaïsche zonnepanelen beklede dakpanelen, die het schip ook het karakteristieke uiterlijk geven, draaibaar voor een maximale opname van de zonnestralen, zorgen zij bovendien voor bescherming in de vorm van schaduw en overkapping, en staan zij een continue verse stroom van verkoelende lucht toe zodat een airco vrijwel overbodig is.

beter op reis

WHY Yachts – achterkant 🙂

Beter op reis met de slimme energiemanager

Blij ben ik ook alvast met mijn ‘slimme energiemanager’. Na omzetting van zonne-energie, restenergie, vrijgekomen warmte en dergelijke in elektrische energie, wordt het opgeslagen in state-of-the-art lithium batterijen. Om het vervolgens weer af te geven naar aanbod, dáár en wanneer het nodig is. Bijvoorbeeld voor licht, als het systeem een mens detecteert in een bepaalde ruimte.

why-yachts

WHY Yachts – binnenin

Overigens wordt er op dit moment bekeken of er een computergestuurde, telescopische mast met speciale oppervlakten van een soort zeil, kan zorgen voor 30% van de energie die nodig is om mijn eiland te laten varen.

Voor een compleet overzicht van alle features verwijs ik je graag naar de website van WHY. Bekijk daar ook zeker het filmpje!

Beter op reis: heb de tijd!

Volgens de ontwerpers staat snelheid op het water in schril contrast met milieuvriendelijk ontwerpen en produceren. Dat is wat ik in mijn WHY voor lief moet gaan nemen, het gebrek aan snelheid. Maar dat is okay, ik heb inmiddels járen de tijd…


Deze blog verscheen eerder op HetKanWel.nl en MSN.com en
is geschreven door Erwin Polderman, redacteur De Betere Wereld. 

Bronnen: Why-yachts.com, Designboom.com
Foto’s: Why Yachts

Meer beter op reis:

Ontwerp je eigen duurzame vakantie!
What Design Can Do
Dit kiteboard is een mooi staaltje Circulair Design

 

Niets missen van De Betere Wereld?

Like dan onze Facebook-pagina en blijf op de hoogte.
Of schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.