BEWUSTE VISWEEK 2014

8 t/m 14 september

Laatste update op 4 september 2014

Tijdens de Bewuste Visweek kunnen consumenten niet om een bewuste keuze voor vis heen! Visliefhebbers dragen met hun bewuste keuze bij aan behoud van voldoende vis in zee en kwetsbare kustgebieden.

De Bewuste Visweek is een initiatief van het Marine Stewardship Council (MSC), het Aquaculture Stewardship Council (ASC) en het Wereld Natuur Fonds (WNF). Doel is om consumenten, wanneer zij vis kopen, te laten kiezen voor vis afkomstig van een aantoonbaar duurzame visserij (MSC) of een verantwoorde kweek (ASC).

Herken het keurmerk
Tijdens de Bewuste Visweek worden de keurmerken extra in het zonnetje gezet in verschillende supermarkten. De visliefhebber kan ontdekken hoe uitgebreid het assortiment visproducten met het MSC- en ASC-keurmerk is en hoe gemakkelijk de bewuste keuze in een supermarkt is. Dat de consument het belangrijk vindt om steeds bewuster te kiezen blijkt uit de groeiende vraag naar duurzaam gevangen en verantwoord gekweekte vis met 21 %. Inmiddels heeft één op de drie visproducten in de Nederlandse winkels het MSC- of ASC-keurmerk. *bron: Monitor Duurzaam Voedsel 2013, Ministerie van Economische Zaken

MSC en ASC
MSC (Marine Stewardship Council) is een onafhankelijk keurmerk dat garandeert dat de vis duurzaam gevangen is. MSC heeft als doel overbevissing tegen te gaan en te werken aan de gezondheid van het leven in de zee. Vis met een onafhankelijk ASC-keurmerk (Aquaculture Stewardship Council) komt uit kwekerijen die hun invloed op water, natuur en milieu beperken, goed zorgen voor medewerkers en rekening houden met de omwonenden.

Kies bewust voor MSC en ASC
Door een bewuste keuze draagt u bij aan een gezonde zee met voldoende vis. Daarnaast helpt u de lokale vissers en kwekers. Als visliefhebber bewust kiezen, zorgen we voor voldoende vis in zee en worden kwetsbare kustgebieden ontzien. Nu bewust kiezen is blijvend genieten!

Schermafbeelding 2014-09-04 om 12.32.56

Lees ook:
> Kies bewust, kies voor goede paling!

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *