Modefabriek met MINT – een betere wereld!

Een dagje duurzame mode gaat je in je kleren zitten

Modefabriek had het platform voor innovatie en ambacht in denim, Blueprint, direct bij de entree gesitueerd. Dus bij binnenkomst vielen we met onze frisse neuzen in de stand van het Japanse ‘premium denim label handmade’ Momotaro.

Dat kan veel slechter, en hier en daar was dat ook het geval. Wel heerlijk om te zien dat veel merken –in fashionable Nederlands: brands- werktuig en machines hadden opgesteld en het soms nog gebruikte ook. Het geeft je zo’n gevoel van: weg met de negativiteit, hier wordt gewerkt – zoals vroeger. Met aandacht en zorg, gáán voor kwaliteit, de jeansmouwen opgestroopt –en conform huidige trend ook je smalle pijpen met de selvage naar buiten omgeslagen met die lekkere lederen stappers eronder. Baard optioneel maar wel bij voorkeur. Op het eerste gezicht ligt innovatie in een omarming van wat ooit was. En voor een blijkbaar redelijke prijs.
En eerlijk gezegd: voor mij werkte het wel. +1 voor Modefabriek.

Van gerecyclede visnetten, knuffelwol & social entrepeneurschap
We verlieten Blueprint, op naar het platform MINT. Daar waar mijn hart ligt als het om fashion(industrie) gaat: modemerken die met respect voor mens, dier en planeet kleding en aanverwanten laten produceren, en daar zo transparant mogelijk in zijn. Natuurlijk varieert dat hier en daar: een jas van gerecyclede PET-flessen of van uit de zee gehaalde visnetten is toch in een aantal opzichten wat ‘lekkerder’ dan een rundlederen tas dat weliswaar zonder chroom wordt gelooid, maar wel van de afval van de vleesindustrie wordt gemaakt – en het ‘dus’ vanwege het dier wat wringt.
Maar plantaardig gelooid leder en accessoires produceren van stukken restleer is al een geweldige stap voor de industrie, én voor jou als consument. Alle beetjes helpen, en besef je –zeg ik nu tegen lezers met een meer activistisch karakter- dat elk mens zijn eigen tempo heeft, en daarin best met één of paar zetjes geholpen kan worden tot verdiepen en zelfs wat zelfreflectie, maar dat een belerende toon jouw activistische boodschap bij de meeste consumenten nooit en te nimmer zal binnenkomen. Laat staan landen.

Natuurlijk waren daar ook de usual suspects: de rockstars van Studio Jux, het Duitse Armed Angels en Wunderwerk, het Britse People Tree, het Eindhovense Jannissima, het gedistingeerde Kiss and Tell, en het leaseconcept van Mud Jeans. Om er een paar te noemen. Allen met hun wintercollectie 2014/15, en/of producten voor nu tot in de eeuwigheid.

En zie, óók op MINT: het hoge knuffelgehalte van de fair trade breisels van INTI Knitwear en de breiende oma’s van Granny’s Finest! Ennn.., de nu al zeer gewilde hoeden, petten en baseball caps van Yellow108! Met wat bio bubbles erbij –het was niet voor de niets de officiële launch van deze Los Angeles based brand – was het fijn babbelen: de producten worden gemaakt van reststukken en van gerecycled materiaal; daarnaast doneert Yellow108 2% van al haar sales aan non-profit organisaties in L.A. die werken aan bijvoorbeeld verbetering van de sociale cohesie. Hurray!

yellow 108

Yellow 108: rest- en recycled materiaal


You need to know

Ook in andere gedeelten van Modefabriek, waar de inkoopprijzen voor ‘reguliere mode’ op een niveau liggen dat zelfs ik daar nog een duurzaam hoedje van schrok (remember Bangladesh?), zijn wat pareltjes te vinden.
Het Spaanse ECOALF recyclet PET-flessen en visnetten tot prachtige jassen, tassen en zwemkleding, en zet enthousiast een eerste stap in Nederland.
We werden ook blij van de collectie van Knowledge Cotton Apparel. Recyclede PET-stukken en/of van biokatoen, en lekker casual die Denen.

En love at first sight: de wollen (heren)jassen voor winter 2014/15 van het Duitse LangerChen. Innovatie in materiaal want deze man mixt eco-wol en organisch katoen, zorgt ervoor dat het wind- en waterdicht is, toch ademend, relatief erg dun en toch warm, en zelfs GOTS-gecertificeerd (Global Organic Textile Standard) is. En de modellen -zeg ik als leek maar vertel gewoon wat ik vind-  leunen op de kracht van eenvoud, de kunst van het weglaten. Helaas nog geen foto!

Wie de schoen past.., doet dat ’s bij Tom’s! Het Engelse merk heeft het one-for-one-concept geadopteerd: koop een paar schoenen, en ergens ter wereld ontvangt een kind een paar schoenen die dat goed kan gebruiken. Doe er wat sieraden van A Beautiful Story bij (lees hún story, fantastisch!), zorg voor je eigen My Paper Bag en je bent al een heel eind fair wear!

philomijn-tassen

Enkele ecologische lederen tassen van PHILOMIJN

Tot slot, je aandacht voor Philomijn. Deze Nederlandse ontwerpster achter deze lijn accessoires waaronder tassen- gebruikt alleen het allerbeste eco-leer, “van dieren die gegarandeerd een goed leven hebben gehad”. Samen met haar ambachtelijk vakmanschap maakt het dat de producten wat meer aan de prijs zijn -qua aanschaf dan, want deze tijdloze maar altijd fashionable tassen gebruik je tot Sint Juttemus en worden er met verstrijken van de tijd steeds mooier op.

Een nieuw FairFashion-magazine
Maak dus met je keuze een impact op de wereld: besef wat je koopt en aantrekt. Net zoals je in de supermarkt een verschil kunt maken met je vork!
En het team van De Betere Wereld helpt je hierbij; we maken zoveel mogelijk zichtbaar uit al het aanbod: van de kleinste indie-brands tot en met de meer gevestigde ketens:  we hebben een 140 pags-tellend fairfashion-magazine gemaakt, om lekker door heen te bladeren en te zien wat er allemaal al is -zonder de pretentie daarin volledig te willen zijn hoor.
Bekijk het hier.

PS: wil je je als label, merk of event ook in het volgende FairFashion-magazine laten opnemen -of heb je een vraag, wens of boodschap die past bij ons platform met de circa 1 miljoen consumenten die een meer bewuste, verantwoorde lifestyle nastreven, laat het me dan weten…

Enjoy & Do Good!

www.modefabriek.nl   |   www.facebook.com/mintfair
www.ecoalf.com   |   www.yellow108.com
www.shopToms   |   www.philomijn.nl

Tekst:
Erwin Polderman  redacteur De Betere Wereld

Bovenste foto: MINT/Modefabriek
Andere foto’s: Yellow108 resp. PHILOMIJN

Lees ook:
>  MyStyle review MINT: mooi groen is niet lelijk, integendeel…

Toon de 137 reacties
  1. Victoria schreef:

    Wow, dat magazine ziet er zo mooi en inspirerend uit, dat ik er graag een papieren versie van zou hebben! Is die ergens verkrijgbaar, of bestaat er alleen een online-exemplaar?
    Hartelijke groet,

  2. Erwin Polderman schreef:

    Hartelijk dank voor je mooie woorden.., als redacteur heb ik ook jarenlange achtergrond als ontwerper – dus meer allround creatief, die nu warm wordt van je compliment! 🙂
    Alleen online nu… We zouden flink wat moeten veranderen aan kwaliteit foto’s (vooral resolutie) om het digitaal te laten drukken. En indien, dan komt met startkosten en 140pgs (vermoed ca 40 vel) vast uit op zo’n 30 euro? 😉
    Maar het is zéker een optie om wensen te verzamelen, bijv een maand lang, en dan dat aantal exemplaren te bestellen…

  3. Lutgart Hanssens schreef:

    Dank je wel voor dit heel mooie tijdschrift. Aanmoedigend voor beginners en inspirerend voor mensen die al met bewustwording bezig zijn. Succes gewenst. Dit was een plaats to be..

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Win het My Magic Mud tandpasta pakket

> Witte tanden binnen 2 weken!

> Natuurlijke ingrediënten: Kokosolie, Actieve kool en Bentoniet klei

> Vegan & Puur zonder fluoride

> Blijf op de hoogte van onze beste artikelen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en je maakt automatisch kans!

 

U bent succesvol aangemeld.