‘Solar is social’

In gesprek met Andrew Birch, CEO Sungevity USA

andrew_birch

Andrew Birch

De komst van Sungevity, de innovatieve Amerikaans marktleider in zonnepanelen, schudt de solar sector weer even lekker op. Wat zit er achter die naam [sun-djeh-vihtie] en wat heeft de Nederlandse consument eraan?
Voor De Betere Wereld sprak ik met Andrew Birch, CEO van Sungevity USA. 

Wat is Sungevity en waar blijkt de wereldwijde autoriteit zoal uit?
Bij de oprichting in 2007 van Sungevity deelden de drie partners dezelfde visie: Solar for Universal Need. Sindsdien is het bedrijf gegroeid naar ruim 450 gepassioneerde werknemers die deze visie delen in Jack London Square. Met z’n allen dragen ze bij aan de groeiende bedrijvigheid in Oakland, California, en spelen daarbij een significante rol in de verwezelijking van de regio als de “cleantech corridor” van de Verenigde Staten.

Sungevity is ook gevestigd in Australië en sindskort in Nederland, en is daardoor het eerste Amerikaanse zonnepanelenbedrijf met een wereldwijde focus – daarmee de visie Solar for Universal Need waarmakend.
Globaal erkend als wereld’s meest innovatieve zonnepanelenleverancier, geeft Sungevity particulieren middels iQuote, een online rekentool waarbij met behulp van satellietbeelden ontwerpen en berekeningen per huis kan worden gemaakt, heel veel vrijheid en gemak. Als resultaat, duizenden tevreden klanten in de VS, Nederland en Australië voegden zich bij Sungevity’s Rooftop Revolution – zich daarmee bevrijdend van de alsmaar duurder wordende fossiele brandstoffen. En natuurlijk hebben zij daarmee ook hun eigen footprint aanzienlijk verlaagd. Het zeer efficiënte businessmodel dat geheel om de gebruiker draait, trekt samen met de sterke missie potentiele partners en investeerders aan: van geografische marktleiders tot en met non-profit organisaties, zoals General Electric, E.ON, en de National Wildlife Federation.

Waarom zou een Nederlandse consument voor nieuwkomer Sungevity -willen- kiezen, en hoe gaat dat dan?
Een echte nieuwkomer in Nederland zijn we niet. Zonline was al een aantal jaar actief in de Nederlandse markt als partner van Sungevity. Met de overname door Sungevity kunnen we onze klanten nu veel meer zekerheid bieden met bijvoorbeeld onze 10 jaar opbrengstgarantie SunSure. Dat is een unieke garantie die Sungevity als een van de weinige partijen kan aanbieden omdat we met onze software exact kunnen berekenen hoeveel stroom een systeem specifiek voor iedere klant opbrengt. Zitten wij ernaast dan betalen wij jaarlijks het verschil bij. Verder zijn we zeer gefocussed de best mogelijke klantervaring in deze branche te realiseren. Met ons hierboven genoemde online rekeninstrument en de garantie voor een optimale werking en service, menen we op de Nederlandse markt nu al ongeëvenaard te zijn. De kersverse samenwerking met E.ON geeft de Nederlandse consument snel en direct toegang tot duurzame energie.

In hoeverre draagt Sungevity bij aan een betere wereld?
Sungevity is opgericht met de gedachte dat zonne-energie één van de essentiële elementen is voor de transitie naar een duurzame samenleving. Pas als mensen of bedrijven zonnepanelen op het dak hebben gaan ze over hun stroomverbruik nadenken. We staan nog maar aan het begin van wat wij de ‘Rooftop Revolution’ noemen. Nog maar 1-2% van de mensen leeft op schone en tegenwoordig ook goedkopere zonnestroom, dat gaat in de toekomst echt veranderen. Deze sector waarin Sungevity gezien wordt als leidend- schept honderdduizenden banen wereldwijd! Wij groeiden zelf al tot meer dan 450 werknemers, en schepten indirect honderden banen extra als gevolg van onze activiteiten in de VS. De overname van Zonline in Nederland, en de samenwerking met E.ON is ook een manier om te groeien en meer consumenten te kunnen voorzien van duurzame energie. Daarnaast, in voorgaande vier jaren heeft Sungevity via haar partnership-programma al meer dan 1,5 miljoen dollar gegeneerd voor een breed scala aan non-profit organisaties. In Nederland gaan we via ons crowdfundingsplatform ‘Doneer de Zon’ scholen en andere openbare gebouwen helpen zich te kunnen voorzien van zonnepanelen. Dat doet Sungevity dan tegen kostprijs. Tot slot, Sungevity Nederland doneert voor elke nieuwe klant een WakaWaka-lamp aan een gezin in Indonesië.

image_sungevity nl_03

Duurzame energie beweegt zich in Nederland erg traag naar volwassenheid; op de Europese lijst hierover staat dit land, dat graag kennisexpert wilt zijn en vaak in de top wilt meelopen, pas op de 14e plaats. Hoe beziet Sungevity het huidige regeringsbeleid hier?
Op dit moment zijn er geen subsidies beschikbaar, maar door de alsmaar dalende prijzen voor zonnepanelen zijn we op een punt aanbeland waar we zonne-energie leveren voor mínder dan men gewend is te betalen voor fossiele brandstoffen. En dat zonder subsidies of andere stimuleringsmaatregelen door de Nederlandse overheid. Bij Sungevity geloven we heilig in een versnelling van zonne-energie door de consument keuze, veel waarde en een buitengewone service te geven. Dit wordt door E.ON van harte ondersteund. De samenwerking is voor Nederland een exceptioneel voorbeeld hoe de private sector, zonder bemoeienis van de overheid, het land kan helpen versnellen naar een toekomst met schone energie.

Los van kabinetsbeleid, wat gaat Sungevity/E.ON rechtstreeks bij/met de consument doen om de transitie naar een volwassen markt te versnellen?
Wij vinden dat Sungevity het meest efficiënte model heeft door potentiele klanten de online ontwerp- en rekentool aan te bieden; langskomen om alles uit te meten, hoeft niet – met de satellietbeelden van hun huis kunnen ze direct zien hoeveel ruimte er beschikbaar is en hoeveel de investering bedraagt. Daarbij geloven we niet in de traditionele manier van marketing en reclame.., we geloven in de kracht van het enthousiasme en overtuigingskracht van onze klant naar buren, familie en bekenden. Solar is social! Daarbij bieden we onze klanten de mogelijkheid om te donatie aan een non-profit organisatie te doen als die buur, vriend of familielid ook overstapt op zonnepanelen.

Zonne-energie past goed bij een meer verantwoorde lifestyle. Wat is er te zeggen over het design- of architectonische aspect van zonnepanelen?
Bij Sungevity hebben wij oog voor detail. En dus geloven wij ook dat het esthetische element een belangrijke rol speelt in de aanschaf van zonnepanelen. Het moet er gewoon goed uitzien. En daarom leveren wij alleen donkerblauwe panelen en de ‘all blacks’. Die zien er zoveel beter uit dan de reguliere blauwe panelen met witte strepen en aluminium randen! Op verzoek, van bijvoorbeeld een architect, passen wij het ontwerp aan zodat het voor elk pand tailor made lijkt.

Voor non profit-organisaties is samenwerken met het bedrijfsleven cruciaal. Met welke ngo’s werkt Sungevity, al dan niet met E.ON, samen (of wil het gaan werken), en hoe vertaalt zich dit -waar mogelijk- naar klantervaringen?
Sungevity werkt graag samen met milieuorganisaties, liefdadigheidsinstellingen en non-profit organisaties met een grote aanhang. Voor elke persoon die zich via deze organisaties bij Sungevity meldt en ons zonnepanelen laat leveren, doneren wij aan betreffende organisatie een bedrag. Op deze manier is er duidelijk een win-win situatie, waarbij er ook nog een gezamenlijke, maatschappelijke winst wordt gehaald.
Zoals eerder gemeld, heeft Sungevity al meer dan $1.5 miljoen bij elkaar gefund voor een breed scala aan sociale initiatieven. In Nederland, werkt Sungevity graag samen met Dovenschap, de Leprastichting, de Vogelbescherming en de Waka-Waka Foundation.

Wat kan de Nederlandse gebruiker van Sungevity komende jaren verwachten, qua innovatie, design en/of rendement?
Eind 2014 introduceren wij voor de Nederlandse markt de ‘personal monitor’. Je kunt dus precies zien hoeveel zonne-energie je hebt geproduceerd, hoe veel CO2-emissie je hebt bespaard en dus ook hoeveel geld. Ook dit deel van onze service is social, want de gebruiker kan zijn of haar resultaten delen via social media. Hier in de VS zijn onze klanten zeer enthousiast hierover: het draagt bij aan de gebruikerservaring door het plezier te delen onder hun volgers en vrienden. Dus je begrijpt wel, we kunnen niet wachten om het op de Nederlandse markt te introduceren.

Tot slot; wij zijn gelukkig met de komst naar Nederland. Om dat kracht bij te zetten, garanderen wij elke afnemer in Nederland 10 jaar SunSure, onze productie garantie. Als een grote, financieel stabiele partij in zonnepanelen is Sungevity in staat deze zekerheid gratis te kunnen aanbieden.

Lees verder:
> Samen bewust over op zonnestroom

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.