Recycle Sint beweging enorme hit in tijdens Nationale Recycle Week

Recycle Sint – het speelgoed ruil initiatief van Social Impact bureau Branding a Better World staat in deze Nationale Recycle week volop in de aandacht. Vorige week werd Recycle Sint al beloond  met de 18e plek in de Trouw Duurzame 100. Ongelofelijk trots is Elif Algu, het brein achter deze beweging en oprichter van Branding A Better World: “Waarom zou je speelgoed nieuw kopen als je het ook kunt ruilen? Zinloos consumeren is niet meer van deze tijd. Het klimaat vraagt ons om duurzamer te denken en te handelen. Iedereen kan in actie komen. Gezamenlijk en kleinschalig aan de slag gaan heeft grote impact.”

Middels het Recycle Sint concept kan iedereen een ‘toolkit’ downloaden en zelf een speelgoedruilmarkt organiseren.Dit jaar staat de teller al op 80 ruilmarkten. Dit overtreft het succes van vorig jaar rond deze tijd, toen waren er zo’n 25 aanmeldingen. Uiteindelijk zijn er in 2018 middels 101 ruilmarkten 35.000 stukken speelgoed geruild met een waarde van meer dan 1.000.000 euro. Dit jaar streeft Recycle Sint naar een ruilmarkt in elke gemeente van Nederland. Een mooi streven met grote voordelen voor het klimaat en natuurlijk de portemonnee.

Bottom up

De Recycle Sint beweging werkt bottom up en is daarmee een vernieuwend succesvol burger initiatief: mensen kunnen zelf, in hun vrije tijd, zich inzetten voor een betere duurzame wereld om ons heen. Zo heeft  Recycle Sint ten doel overproductie tegengaan door zinloos consumeren de kop in te drukken. Ouders, en daarmee de kinderen, worden zich ervan bewust dat speelgoed tijdens een tweede of derde leven net zo blij ontvangen wordt door de kinderen en net zo goed functioneert als nieuwe producten.

Beeld © JoniIsraeli.com

Over Recycle Sint en Branding A Better World

Algu zet zich met ‘Branding A Better World’ in om bedrijven en organisati

es te koppelen aan een maatschappelijk thema en zorgt ervoor dat het idee ook daadwerkelijk van de grond komt om er voor alle betrokken partijen een win, win, win van te maken. Met Recycle Sint gaat Branding A Better World verder dan alleen een probleem in de maatschappij aankaarten en bewustwording creëren: “We zetten een beweging op gang die daadwerkelijke verandering teweegbrengt. Door speelgoedruilmarkten te organiseren en anderen op te roepen dit ook te doen communiceren we niet door hard te roepen, maar door actie te ondernemen. Zo maken we écht impact, en dat motiveert ons enorm.”

 

Lees ook: 

De Recycle Sint geeft speelgoed een tweede leven

Schoenen ruilen of recyclen: de voordelen op een rij

Adventskalenders van The Body Shop

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.