Als ik kan koken, kun jij het ook! Power to the Pieper!

aardappel

Aandacht voor de aardappel

Gezond en lekker koken hoeft niet ingewikkeld te zijn. En al helemaal niet met de aardappel. Vorig jaar trokken de aardappelboeren veel aandacht op social media met hun superfood-video “Power to the Pieper!”.

In een nieuwe videoreeks gaat een bijdehante kleine chef van de “Power to the Pieper”-kookshow als videoblogger aan de slag. De kleine keukenchef schuwt daarbij moeilijke vragen niet. Zoals de vraag waarom de aardappel hier vrijwel nooit als groente wordt gezien. Gek toch? Want, zoals de chef zelf zegt, hij heeft ze toch echt bij de groenteboer gehaald.

Hoge voedingswaarde
Zowel qua voedingswaarde als gebruik zou je de aardappel als groente kunnen beschouwen. De aardappel bevat diverse vitaminen en mineralen die in pasta en rijst niet voorkomen. Gekookte aardappels mét schil bevatten per 100 gram bijvoorbeeld meer vitamine B1 en B6 dan tomaat, courgette of broccoli, en nieuwe aardappels zijn een goede bron van vitamine C. In veel gerechten heeft de aardappel daarom ook een plek als groente. Denk bijvoorbeeld aan een Spaanse tortilla of Marokkaanse tajine waarin de aardappel samen met andere groenten wordt verwerkt. De aardappel is eigenlijk een koolhydraatbron en groente ineen. En dan is het natuurlijk mooi meegenomen dat kinderen vaak zo dol op aardappelen zijn.

Vezelrijk, mooi meegenomen
Aardappels zijn ook een belangrijke bron van vezels. Vezels worden niet verteerd in onze darmen en leveren daarmee geen voedingsstoffen of calorieën aan ons lichaam. Ze zijn echter wel heel belangrijk, omdat ze zorgen voor een goede darmwerking. Het eten van aardappels draagt bij aan het verhogen van de vezelinname, vooral als de aardappels ongeschild worden gebruikt. Een portie van 200 gram ongeschilde gekookte aardappels geeft bijvoorbeeld al 3,6 gram vezels, dat is 10% van de aanbevolen hoeveelheid vezels per dag.

Zo pak je de juiste pieper!
Maar welke aardappel gebruik je nu in welk gerecht? Vastkokende aardappels zijn fijner van structuur en behouden hun vorm goed na het koken of bakken. Daarmee zijn ze perfect voor salade en ovenschotels en ze zijn ook geschikt om te bakken en te koken. Kruimige of bloemige aardappels, ook wel afkokers, genoemd, vallen bij het koken al een beetje uit elkaar, maar zijn voor bijna elke toepassing bruikbaar. Bijvoorbeeld voor frites, maar ook in gekookte, gepofte en gepureerde vorm. Daarnaast kun je ze in ovenschotels, in stamppotten en in soepen verwerken.
Aardappels kunnen niet alleen kruimig of vastkokend zijn, maar ook romig, zacht, of juist erg stevig. Zo kun je best een aardappel tegenkomen die vastkokend is (niet uit elkaar valt tijdens het koken), maar die tegelijk ook heel zacht en makkelijk te pureren is na het koken.

Wil je nog meer video’s en aardappelgerechten van de kleine keukenchef bekijken? Dat kan op www.aardappels.nl.


Meer met vezels:

Getest: Vezel-muesli van Malsovit

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

Gezonder en duurzamer leven?


Wij maken het jou gemakkelijker om bewuste en gezonde keuzes te maken. Wil jij ook onze handigste tips, gezonde recepten en beste aanbiedingen in je inbox?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

U bent succesvol aangemeld.