Laatste update op 2 november 2015
Online boodschappen doen. De media schenken er veel aandacht aan. Ook niet heel vreemd; de voedselsector loopt flink achter als het gaat om online bestellen en thuis afleveren. Tenminste, als je het vergelijkt met andere landen en sectoren. Maar hoezo ‘achterlopen’? Wat is er mis met de huidige supermarkt?
Allereerst de pluspunten van de supermarkten: ze werken efficiënt, de prijzen zijn door de concurrentie laag en ze zijn relatief dichtbij. Gemiddeld ligt de Nederlandse buurtsuper op 500 meter afstand van de klant, veel dichterbij dan in Duitsland, Frankrijk of Zweden. Voordelig, want de klant wil zien wat hij koopt. Dan heeft hij meer vertrouwen in voedsel. Daarbij biedt de super veel gemaksproducten en zijn we dankzij deze allround winkel niet meer afhankelijk van seizoensproducten. Ook in de winter kunnen we genieten van buitenlandse zongerijpte producten en specialiteiten. Weet je het als klant zelf niet meer zo goed in de keuken? De supermarkt biedt allerlei suggesties voor recepten en daar gaat een zeer breed aanbod producten bij gepaard. Goed voor de variatie in het menu.
Maar supermarkten hebben ook nadelen. Hun voorraad is groot, met veel derving van versproducten als gevolg (vaak wel 20%). Dat levert onnodig veel verspilling (EU) op. De grote concurrentiedruk gaat ten koste van de kwaliteit en smaak van de producten. Ook leidt het tot steeds lagere prijzen. Goed voor de consument, maar niet altijd goed voor de boer. Daar komt nog eens bij dat de consument veel verder af komt te staan van de boer. Wij klanten raken het zicht op de herkomst kwijt. En biologisch is ondergeschoven kindje, en vaak nog buitenlands ook. Slechts een enkele supermarkt (zoals Ekoplaza) doet het op deze punten beter.
Wat online aanbieders beter doen
En dat brengt ons meteen bij het voordeel van online aanbieders. Zij kunnen lokaler en directer bij de boer inkopen en besparen zo kosten. Een supermarktproduct legt gemiddeld 2500 kilometer af en de ingrediënten voor een gemiddelde Amsterdamse maaltijd hebben zo’n 33.000 kilometer gereisd. Ook biologische producten in de supermarkt zijn vaak buitenlands. En door die globalisering neemt de diversiteit wereldwijd zeer sterk af; slechts 5 gewassen (mais, rijst en diverse granen) voorzien al in 60% van de wereldwijde menselijke energiebehoefte (FAO). Maar ook supermarkten gaan zich nu steeds meer richten op online gemak. Zo introduceerde Albert Heijn de Allerhande-box. Mede onder druk van initiatieven als Hello Fresh, beebox en Streekbox die hun klanten wekelijks ‘verrassen’ met een box vol (onbekende) ingrediënten. Al dan niet biologisch. Maar wel boordevol diversiteit.
Jack Stroeken,
voorzitter van Slow Food is een wereldwijde beweging bestaande uit 100.000 boeren, consumenten en food professionals. Slow Food richt zich op een gezond voedselsysteem en het behoud van biodiversiteit onder het motto good, clean & fair. Jack Stroeken is in het dagelijks leven directeur bij biologische voedselcoöperatie Beebox.
Meer slowfood:
> Het Mediterrane Leven
> Biologische producten van dichtbij, voor een eerlijke prijs, dat kan!