Questionmark: op naar méér transparantie

questionmark

Inzicht in de verhalen achter jouw boodschappen

Tijdschrifen, kranten en vooral social media: er is veel te lezen en te onderzoeken daar waar het gaat om de artikelen die je in de supermarkten wilt kopen. Dat vinden wij nodig, maar beseffen ook dat dat behoorlijk tijdsintensief kan zijn. Daar is nu verandering in gekomen: met een gratis app en website geeft onafhankelijke organisatie Questionmark inzicht in de wijze waarop producten worden gemaakt en wat de invloed is op mens, dier en milieu.

Je hebt nu al de keuze uit ruim 23.000 artikelen en op 12 juni worden de nieuwe productgroepen ijs, bier, sap én water toegevoegd. Zo kan je bijvoorbeeld vóór het kopen van een stukje biefstuk achterhalen of er regenwoud voor is gekapt. Of zie je direct of de hazelnoten in die heerlijke chocoladereep niet door kinderhanden geplukt zijn. Bij producten waar het kan, wordt een ‘mensenrechten-score’ vermeld, terwijl bij drank zelfs de milieu-aspecten van de verpakkingen wordt meegewogen. Zoek je op een trefwoord, dan staan de best scorende producten bovenaan; erg handig! Een score per product en een lijst met alternatieven maakt het gemakkelijk een bewustere keuze te maken.

Twee_iPhones_300DPI

Mensen willen wel, indien gemak ter plekke
En dat is wat er nu is: je staat tussen de supermarktschappen en met de handige app scan je één van de 23.000 producten die Questionmark heeft onderzocht: vlees, vleesvervangers, zuivelproducten, pindakaas en meer dan 1000 chocoladeproducten. “Onderzoeken laten zien dat consumenten, als ze de keuze hebben, liever duurzame en eerlijke producten kopen. Voorwaarde is wel dat ze snel en eenvoudig toegang tot die informatie hebben”, zegt directeur Charlotte Linnebank. Als een echte beweging wil Questionmark verder groeien – voor, maar ook door haar gebruikers. Vind je een bepaald product in de onderzochte productgroepen niet, dan kan je dit direct melden zodat het snel wordt toegevoegd. Elektronica en kleding volgen in de nabije toekomst.

www.thequestionmark.org

Lees ook:
> Questionmark: bewuste consument eet ’t beste een waterijsje

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.