Veganisme: wat zijn de gezondheidsvoordelen?

Een veganist is iemand die geen dierlijke producten eet. Hiervoor heeft iedere veganist natuurlijk eigen beweegredenen. De meest voor de hand liggende zijn: dierenleed willen voorkomen, opwarming van de aarde tegengaan en om verschillende gezondheidsvoordelen. Wat zijn de gezondheidsvoordelen van het veganisme precies?

Veganisme staat gelijk aan vitamines Veganisme

Doordat een veganist geen dierlijke producten eet, eet hij meer andere voedingssoorten. Natuurlijk heeft iedere veganist een ander voedingspatroon, maar veganisten die wholefood eten (geen bewerkte producten) krijgen een hogere innamen van groenten, fruit, bonen, volle granen, noten en zaden binnen. Deze voeding zit boordevol vitamines. Ze bevatten antioxidanten, vezels, kalium, magnesium, ijzer, foliumzuur en vitamine A, C en E.

Veganisme beschermd tegen kankervormen

Het voedingspatroon van de mens speelt een grote rol in het ontwikkelen van kanker. Een derde van alle kankervormen kunnen namelijk voorkomen worden door goede voeding. Peulvruchten kunnen bijvoorbeeld het risico op colorectale kanker verlagen met 18 procent. Het eten van zeven stukken fruit en groenten per dag, verlaagt het risico om aan kanker te overlijden met 15 procent. Sojaproducten bieden bescherming tegen borstkanker. Het niet eten van dierlijke producten verlaagt de kans op prostaat-, borst- en darmkanker. Vooral vleessoorten die bereid zijn op hoge temperaturen, zijn een boosdoener voor kankervormen. Zoals je net hebt gelezen krijgen veganisten meer vitamines binnen. Door deze lifestyle keuze lopen zij 15 procent minder risico om kanker te ontwikkelen of eraan te overlijden.

Veganisme helpt afvallenVeganisme

Veel mensen beginnen tegenwoordig aan een veganistisch dieet om overtollige kilo’s kwijt te raken. Veganisme kan hier daadwerkelijk een helpende in hand zijn. Observatiestudies tonen namelijk aan dat veganisten een lager BMI hebben dan vleeseters. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat veganistische diëten effectiever in gewichtsverlies zijn dan ieder ander dieet. Bij een onderzoek waarin gedurende achttien weken veganisten en niet veganisten een dieet volgden, bleek dat de veganisten gemiddeld 4.2 kilo meer verloren. Een veganistisch dieet zorgt er namelijk voor dat je calorieën innamen verlaagd wordt. Hierdoor verloren de veganisten dus meer kilo’s zonder de nadruk te hoeven leggen op calorie beperking.

Veganisme zorgt voor een kleiner risico op hartziektes

Door het eten van grote hoeveelheden verse groenten, fruit, peulvruchten en vezels wordt de kans op hartziektes verlaagd. Observatiestudies vergeleken veganisten, vegetariërs en de algemene vleesetende bevolking. Uit deze studie bleek dat veganisten 75 procent minder vaak een hoge bloeddruk hebben. Daarnaast blijkt uit meerdere onderzoeken dat veganisme een groot effect heeft op het verlagen van de bloedsuikerspiegel. Dit is enorm gunstig voor het hart, want een lage bloeddruk, cholesterol en bloedsuikerspiegel verlagen het risico op hartziektes tot 46 procent. Veganisten hebben hierdoor 42 procent minder kans om te overlijden aan hartziektes dan de gemiddelde vleeseter.

Veganisme verlaagt bloedsuikerspiegel en verbetert nierfunctie

Veganisten hebben een lager bloedsuikerspiegel en een hogere insulinegevoeligheid. Hierdoor hebben zij tot 78 procent minder kans om diabetes type 2 te ontwikkelen. Onderzoek toont aan dat de beste methode om de bloedsuikerspiegel te verlagen, veganistisch eten is. Uit een ander onderzoek blijkt dat diabetici die dierlijke producten vervangen voor plantaardige, het risico op afwijkende nierfuncties verlagen. Verder blijkt dat veganistische voedingspatronen kunnen helpen bij de symptomen van polyneuropathie, een aandoening die bij diabetici pijnen kan veroorzaken.

Meer lezen over veganisme?

Lisette Kreischer: de nieuwe veganist is een levensgenieter
Een onsje minder vleesreclame alstublieft
>
 Go Vega(n) !

Niets missen van De Betere Wereld?

Like dan onze Facebook-pagina en blijf op de hoogte. Of schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder en duurzamer leven?


Wij maken het jou gemakkelijker om bewuste en gezonde keuzes te maken. Wil jij ook onze handigste tips, gezonde recepten en beste aanbiedingen in je inbox?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

U bent succesvol aangemeld.