Een onsje minder vleesreclame alstublieft

Vandaag wordt de petitie ‘Een onsje minder vleesreclame alstublieft’ gelanceerd. Een petitie die ervoor moet zorgen dat er een stop komt op vleesreclames. Het eten van vlees wordt de laatste tijd flink onder de loep genomen en dit brengt hevige discussies met zich mee. Discussies omtrent de impact op het klimaat, milieu, biodiversiteit en volksgezondheid. Deze discussies blijven bij discussies terwijl het hoogtijd is dat er iets gaat veranderen! Reclame speelt een grote rol in ons consumptiepatroon, om deze reden vragen wij met de petitie ‘Een onsje minder vleesreclame alstublieft’ consumenten om de petitie te ondertekenen.

Vleesogene omgeving

De reclames van nu sturen ons richting een ongezond en niet duurzaam voedingspatroon, hierin speelt vlees vaak de hoofdrol. Bij deze reclames kunt u denken aan billboards, commercials en aanbiedingen van fastfoodketens, maar ook aan promotie van bewerkte vleeswaren in supermarkten en stations. Wij leven in een obesogene omgeving. Dit houdt in dat wij voortdurend lekker worden gemaakt met de reclames van goedkope, te zoete, zoute en vette producten. Tevens leven wij ook in een ‘vleesogene’ omgeving. Een omgeving waarin je wordt doodgegooid met reclames waarin vlees de hoofdrol speelt. Een stop op vleesreclames, zou net al een verbod op tabaksreclames, een effectieve maatregel zijn om een daling in de vleesconsumptie te realiseren. Tegelijkertijd worden de flexitariërs met deze maatregel ondersteund. Flexitariërs zijn mensen die er bewust voor kiezen minder vlees te eten. “Gezondheid, milieu, mens en dier zijn allen gebaat bij vermindering van vlees-productie en -consumptie. Omdat reclame in onze directe omgeving onze keuzes beïnvloedt zet dit initiatief een goede stap in die richting!”, aldus Job Harms, gedragseconoom van de Erasmus Univeriteit Rotterdam.

Maatregelen blijven uit

De manier waarop wij als maatschappij vlees consumeren heeft grote negatieve invloed op klimaat, milieu en biodiversiteit. Het eten van vlees en dierlijke producten zijn samen de grootste boosdoener in de klimaatveranderingen. Daarnaast wordt het eten van rood en met name bewerkt vlees in een adem genoemd met beroertes, diabetes type 2 en kanker. Minder vleeseten zorgt voor een lager risico op hart- en vaatziekten. Ondanks het RIVM, de WRR en de Gezondheidsraad hiervan weten, blijven effectieve beleidsmaatregelen uit. Het wordt dus tijd dat het kabinet haar verantwoordelijkheid gaat nemen.

Stop op vleesreclame in lijn met klimaatdoelen en preventieakkoord

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) stelde al in 2008 dat het minderen van vleesconsumptie past binnen een effectief klimaatbeleid. In oktober concludeerde het kabinet haar ambitieuze klimaatdoelen niet te gaan halen op basis van het huidige regeerakkoord. Het kabinet wilt het roken van tabak en overgewicht aanpakken doormiddel van een preventieakkoord. Wij vinden dat het tijd is om de taboe rondom het minderen van vleesconsumptie te doorbreken. Een verbod op vleesreclames kan een bijdragen leveren aan het halen van de ambities van het kabinet. Daarom is de petitie ‘Een onsje minder vleesreclame alstublieft’ gestart, hiermee roepen wij consumenten en sympathisanten op om de petitie te ondertekenen. Dit initiatief wordt ondersteund door verschillende genomineerden uit de TROUW Duurzame 100, waaronder wetenschappers, sociale ondernemers en beleidsmakers.

Attitude vs. consumptie

Vermindering van vleesconsumptie is een gevoelig onderwerp, maar de maatschappelijke attitude richting ’minder vlees eten’ is gedurende jaren langzaamaan positiever geworden. In 2016 bleek uit onderzoek van Natuur & Milieu dat 67% van de Nederlanders ‘flexitariër’ is. Toch stelde Wageningen University & Research in oktober vast dat, Nederlanders in hetzelfde jaar meer vlees zijn gaan eten, namelijk 38 kilo netto per hoofd van de bevolking per jaar. Er moet iets veranderen en deze petitie is een begin.

Wilt u dit initiatief ondersteunen?
U kunt de petitie ondertekenen op www.onsjeminder.nl

Gerelateerde artikelen lezen?

>Lisette Kreischer: de nieuwe veganist is een levensgenieter
>Go Vega(n) !
>
 Melk? Dit zijn de tips én alternatieven!

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Win het My Magic Mud tandpasta pakket

> Witte tanden binnen 2 weken!

> Natuurlijke ingrediënten: Kokosolie, Actieve kool en Bentoniet klei

> Vegan & Puur zonder fluoride

> Blijf op de hoogte van onze beste artikelen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en je maakt automatisch kans!

 

U bent succesvol aangemeld.