Vlees niet langer heilige koe van kerstdiner

flexitarier-kerst

Natuur & Milieu deelt deze kerst 800 voorgerechten met vleesvervangers uit

Een meerderheid van de Nederlanders (54%) wil best een deel van het kerstmenu zonder vlees of vis eten. Dit blijkt uit vandaag verschenen onderzoek van Natuur & Milieu, uitgevoerd door Panelwizard. Natuur & Milieu speelt dit jaar in op deze trend en deelt 800 boxen met een lekker vegetarisch voorgerecht uit waar 6-8 personen van kunnen genieten. Zo maken 6400 Nederlanders deze kerst kennis met een lekker alternatief voor vlees.

‘Een opvallend hoge uitkomst’, vindt Olof van der Gaag, hoofd marketing & campagnes van Natuur & Milieu. ‘Kerst is voor veel mensen een eetfeest en traditioneel ook een vleesfeest. Je ziet dit langzaam veranderen. Veel mensen willen bij het hoofdgerecht wel graag vlees, maar ruim de helft vindt het prima als het kerstmenu deels vegetarisch is, toont dit onderzoek aan.’

Vlees niet langer heilige koe van kerstdiner

Iedereen gelukkig met kerst
Een derde van de Nederlanders (34%) vindt na de kerstdagen dat hij teveel vlees heeft gegeten tijdens kerst. Minder vlees eten zou dan een goede oplossing zijn maar iets bereiden zonder vlees is voor bijna de helft (49%) lastig. 35% van alle Nederlanders heeft daarnaast te maken met verschillende dieetwensen aan tafel. ‘Zeker met uiteenlopende dieetwensen is een vegetarisch gerecht het proberen waard om het iedereen naar de zin te maken. De vleeseters, de vegetariërs en de grote groep flexitariërs. Die laatste groep is groot, blijkt uit ons onderzoek,’ aldus Olof van der Gaag.

800 voorgerechten met vleesvervangers van de Vegetarische Slager
Iedere Nederlander die graag een compleet voorgerecht wil winnen, kan zich aanmelden op flexitarier.nl/kerst. De actie loopt tot 17 december. De box bevat, naast vegetarische kipstuckjes en visvrije tonynsalade van de Vegetarische Slager, pijnboompitjes, een flesje balsamico, olijfolie en het recept. 18 december ontvangen de winnaars een mailtje van Natuur & Milieu. De Nationale Postcode Loterij financiert de actie. Olof van der Gaag: ‘Met dit pakket maak je zowel opa, die niet zonder zijn stukje vlees kan, als het vegetarische nichtje blij.’

Nederland maakt massaal kennis met vleesvervangers
De actie van Natuur & Milieu is een vervolg op eerdere, succesvolle uitdeelacties. In april en mei dit jaar deelde Natuur & Milieu bijna twee miljoen vleesvervangers uit bij Jumbo Supermarkten. In oktober volgde een actie bij Albron. Voor deze acties werkte Natuur & Milieu samen met de Vegetarische Slager en Vivera. Pierre Wind, ambassadeur van Natuur & Milieu, stelde een kookboek samen, boordevol kooktips en recepten voor de flexitariër. Dit kookboek is inmiddels 20.000 keer gedownload en nog steeds te downloaden.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Kien onderzoek onder panelleden van PanelWizard Direct, onder 814 Nederlanders van 18 jaar en ouder, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinssituatie en arbeidsparticipatie. Klik hier voor de onderzoeksverantwoording.

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.