Laatste update op 5 november 2019
Na 15 jaar van bestaan opent VEJA zijn eerste winkel in het hart van Parijs. Volledig toegewijd aan het herenigen van de hele collectie onder hetzelfde dak in Le Marais.
Sinds 2005 deconstrueert VEJA de productieketen van A naar Z en verandert daarmee elke stap. Van meer ecologische grondstoffen tot de mensen die de sneakers sturen, VEJA bewijst dat vrij en anders werken mogelijk is.
Het merk is sinds het begin met een constante snelheid internationaal gegroeid en wordt nu verkocht in de beste selectieve winkels over de hele wereld. De belangrijkste markt van VEJA is nu de VS en het VK, die ongeveer 40% van de omzet vertegenwoordigen. Het bereik van de collectie groeide stap voor stap, na deze uitbreiding. Evenals de sterke online aanwezigheid van het merk, was het tijd voor VEJA om zijn eerste fysieke ruimte te lanceren en een bestemmingswinkel te creëren in het centrum van Parijs.
Deze nieuwe instelling strekt zich uit over meer dan 80 m² met een schoon en minimalistisch interieur, waar het belangrijkste idee ligt in het verwijderen van bestaande lagen en elementen, waarbij alleen het essentiële meubilair wordt toegevoegd, bedacht door het in Parijs gevestigde architectenbureau Ciguë.
Een bescheiden en ecologische winkel
De mix van ciguë’s Japanse aanpak met VEJA’s meer elektrische manier van werken creëert een evenwichtige, bescheiden en dynamische ruimte. In lijn met VEJA’s manier om een sneaker te maken, herzag ciguë de materialen en processen die werden gebruikt om de ruimte te bouwen. Het cigüe-team creëerde een nieuw in eigen huis ontwikkeld materiaal, gemaakt van gips en gerecycled papier. De geperste papieren panelen worden in de hele winkel gebruikt als back-drop om zo de sneakers op z’n best te kunnen tonen. Beide teams verzamelden ideeën om een ecologische winkel te creëren, door het gebruik van verf en kunstmatige decoraties zo veel mogelijk te reduceren, liet cigüe rauwe ruimte, in zijn oorspronkelijke staat, met zodoende een ruimte waarin de geschiedenis wordt onthuld.
Er is ook gekozen om de bestaande gevel en houten vloer te behouden die onlangs is gerenoveerd door de Parijse ontwerper Raphael Navot. Als laatste sleutelelement werd de verlichting bedacht door de Braziliaanse kunstenaar Kleber Matheus, een meester in neonlichten.
In 2008 schakelde VEJA over van EDF naar ENERCOOP, waarbij hij zich hield aan hernieuwbare energiebronnen voor het hoofdkantoor en voor de verschillende winkels. ENERCOOP is een Franse groene coöperatie, die zich ertoe verbindt om hernieuwbare energie in het net te plaatsen, passend bij het verbruik van de consument.
De winkel ligt aan de 15 rue de Poitou, Parijs, Frankrijk.
Lees ook:
> Hennep schoenen – duurzaam en ademend
> Sneaky Panda coole vegan sneakers !