Questionmark biedt voedingstransparantie, toegankelijk voor iedereen
Laatste update op 2 mei 2016
Nederland wil bewuste keuzes maken in de supermarkt, maar bestaande informatie over gezondheid vindt men verwarrend. Zo blijkt uit onderzoek. De consument struikelt over ingewikkelde verpakkingsteksten en talloze keurmerken. Questionmark – bekend vanwege de productbeoordelingen op duurzaamheid – lanceert de Pijler Gezondheid op de vernieuwde app en website met een eerste reeks gezondheidsscores.
De Nederlandse consument kan producten in de supermarkt nu eenvoudig scannen en informatieve scores opvragen met betrekking tot gezondheid én duurzaamheid, oftewel de impact op milieu, mensenrechten en dierenwelzijn. Het is de eerste tool die op toegankelijke wijze consumenten faciliteert om bewuste keuzes te maken. Questionmark biedt met deze app een unieke vorm van voedingstransparantie die toegankelijk is voor iedereen.
Nederland heeft behoefte aan voedingstransparantie
Bijna 65% van de Nederlanders geeft aan dagelijks bewust bezig te zijn met de invloed van voeding op hun gezondheid, maar bijna de helft van de bevolking vindt het moeilijk om te beoordelen of een product gezond is. 6 op de 10 Nederlanders vindt de informatie hierover beperkt en verwarrend, voor ongeveer de helft van hen is dat zelfs een reden om niet voor gezonde voeding te kiezen. Daarnaast heeft ruim 40% geen vertrouwen in de open- en eerlijkheid van producenten.
‘’Questionmark heeft als eerste doelstelling om consumenten te helpen en te motiveren bij het maken van bewuste keuzes over hun voeding, maar het is net zo belangrijk dat producenten een stap in de goede richting zetten. Bijna 85% van de Nederlanders vraagt om meer transparantie en eerlijkheid van hen. We streven naar ‘radicale transparantie’ en we hopen met onze app de verduurzaming van productieketens te versnellen.’’ Aldus Charlotte Linnebank van Questionmark.
Uit het onderzoek blijkt dat er beslist behoefte is aan informatie over gezondheid en duurzaamheid als het gaat om ons eten. Bovendien vindt bijna 90% van de Nederlanders het écht belangrijk dat een voedingsproduct gezond is. Tegelijkertijd zegt 70% te willen weten wat de impact is op milieu, mensenrechten en dierenwelzijn. Vrouwen hechten daar nog meer waarde aan dan mannen.
Verrassende tegenstellingen
Vorige week presenteerde het Voedingscentrum de nieuwe Schijf van Vijf. Het advies is onder andere gericht op meer groente en fruit. Een logische conclusie. Questionmark zet nog een stap verder en laat zien wanneer voeding gezond is, maar ook of het wel of niet duurzaam is. Dat leidt soms tot verassende tegenstellingen.
Groente en fruit die lokaal en in het seizoen zijn geproduceerd, zijn eigenlijk altijd gezond en duurzaam. Bijvoorbeeld broccoli, (boeren)kool, appel, peer en asperges. Maar de asperges die uit Peru komen krijgen een slechte beoordeling van Questionmark voor wat betreft milieu (1) en mensenrechten (3). Dat komt door het hoge waterverbruik, transport per vliegtuig en de slechte arbeidsomstandigheden. Bij meer dan de helft van de groente en fruit in de Nederlandse supermarkten is er sprake van discutabele omstandigheden op het gebied van milieu en mensenrechten. Dit soort informatie is zonder de app van Questionmark onzichtbaar voor de consument.
‘’De Nederlandse consument geniet van het enorme aanbod in de supermarkt, maar realiseert zich nauwelijks wat de impact is op mens en milieu – ook al vinden ze dat vaak wel belangrijk. Dat komt ook door het gebrek aan informatie. Zo importeren bijvoorbeeld Nederlandse retailers miljoenen tonnen schaars water door voor buitenlandse groente en fruit uit droge gebieden te kiezen. Door de Questionmark app kan iedereen op eenvoudige wijze meer te weten komen over de combinatie gezondheid én duurzaamheid van voedsel en eigen bewuste keuzes maken.’’ Aldus Charlotte Linnebank van Questionmark.
Doe de test!
Ben jij een Mientje Vitamientje of toch meer een Bella Brougondiër? Doe nu de test en kom meer te weten over hoe gezond de producten uit jouw boodschappentas echt zijn! Doe de test!
Lees ook:
> Consument zet vraagtekens bij duurzaamheid eieren
> De verhalen achter biologische diervoeding