Change the world: start with coffee

De consument gaat steeds gezonder en bewuster leven. De verkoop van gezonde, authentieke en duurzame producten is aanzienlijk gegroeid. Van bedrijven verwacht de consument ook dat deze duurzaam onderneemt. De laatste jaren is er een flinke toename in producten met een keurmerk. Ook op koffie neemt de certificering toe.

In de koffiebranche valt er circulair gezien nog veel winst te behalen. Het komt erop neer dat je in een circulaire economie zoveel mogelijk grondstoffen in de biologische loop wil hebben en houden, en ze in de technische loop eindeloos wil hergebruiken. Verpakkingsmateriaal zit bijvoorbeeld nog in de technische loop en kan worden verbeterd met alternatieven voor het plastic dat wordt gebruikt.

Circulariteit in de koffiebranche

Consumenten willen graag eerlijke producten. Op dit vlak kun je als bedrijf natuurlijk niet achter blijven als het gaat om koffie. Een belangrijk trend op het gebied van koffie is dan ook circulariteit. Ofwel: het vinden van oplossingen voor voedselverspilling en het hergebruiken van materialen. Het streven is om zo min mogelijk waarde van grondstoffen en producten te vernietigen tijdens het gebruik. Het doel is om uiteindelijk zero waste en 100 % duurzaam te ondernemen. Deze trend zal de komende jaren alleen maar groter worden.

Starbucks test beker-recycling in Nederland

In elf vestigingen in Nederland is Starbucks reeds gestart met een nieuw recyclinginitiatief. Klanten kunnen gebruikte papieren bekers inleveren. Ze worden vervolgens verwerkt tot nieuwe papierproducten.

In Britse winkels werd het verzamelproces voor recycling al eerder met succes geïntroduceerd. Het gaat vooralsnog om een test in Amsterdam, Utrecht en Den haag. Volgens Starbucks zijn er al plannen om het initiatief uit te breiden naar meer locaties door het hele land. Starbucks neemt niet alleen bekers in, maar alle gebruikte papieren bekers.

Herbruikbare bekers (take- away bekers)

Starbucks biedt al langer dertig eurocent korting aan klanten die een herbruikbare beker meenemen. Ook worden zulke bekers voor twee euro in de vestigingen verkocht.
Niet alleen Starbucks neemt de recycling en het gebruik van herbruikbare bekers serieus. Ook steeds meer barista’s starten dergelijke initiatieven. Bijvoorbeeld de koffiebar Back to Black. ’Een trend is dat steeds meer klanten zelf een beker meenemen. Wij doen mee aan dit initiatief en zien dat het enorm aanslaat. Ik denk dat ongeveer al 30% van onze klanten dit doet’, zegt Sybilla Jimmink, manager van Back to Black.

Nespresso stelt recyclingprogramma voor andere merken open

Nespresso geeft sinds kort andere producenten van geportioneerde koffie de mogelijkheid om deel te nemen aan hun recyclingprogramma. Het doel van Nespresso is om een wereldwijd recyclingsysteem voor aluminium koffiecapsules op te zetten. Ze willen door andere producenten op te nemen in het recyclingprogramma de toegankelijkheid en het gemak van het recyclen van koffiecapsules voor consumenten vergroten. De bedrijven die deelnemen worden betrokken bij het ontwikkelen van een financierings- en bestuursmodel. Er wordt daarbij samengewerkt om een breder gebruik van het systeem te stimuleren.

Via het collectieve systeem is het in de meeste landen niet mogelijk om aluminium items zoals koffiecapsules te recyclen. Daarom heeft Nespresso 28 jaar geleden een eigen recyclingprogramma opgezet. Dit programma is beschikbaar in 53 landen en heet meer dan honderdduizend inzamelpunten. Het programma was tot nu toe alleen exclusief beschikbar voor klanten van Nespresso. Daar komt nu verandering in.

In Nederland heeft Nespresso een speciaal recyclingsysteem ontwikkeld in samenwerking met Remondis. Het aluminium wordt gerecycled en de koffieresten worden omgezet in bio brandstof en compost. Overal waar consumenten Nespresso-capsules ontvangen, kunnen zij die ook retourneren voor recycling. Dit om met als doel om de circulariteit in de koffiebranche zoveel te stimuleren en vergroten.

Met koffiedik kun je composteren of bio-energie ontwikkelen

Koffie kan wat dat betreft niet duurzaam genoeg zijn. Duurzaamheid is meer dan enkel een duurzame koffieboon. In de gehele koffieproductieketen kan duurzaamheid worden doorgevoerd. Niet alleen tijdens het productieproces, maar ook na het produceren en consumeren van koffie kunnen we een bijdrage leveren aan een duurzame wereld. De restanten die overblijven na het koffiezetten, koffiedik, kan een tweede leven krijgen. Het kan op diverse manieren worden ingezet.

Zo verwerkt het bedrijf Coffee Recycling bijvoorbeeld koffiedik tot biobrandstof. Door het om te zetten in eco-koffiebrikketten en bio-pellets zijn flinke besparingen op CO2-uitstoot mogelijk. De eco- koffiebriket is gemaakt van 25 kopjes koffie en bevat ongeveer 20% meer energie dan hout- wat betekent dat het warmer en langer brandt dan hout.

Elk jaar worden duizenden tonnen koffiedik verzameld bij koffiebars, bedrijven en koffiebranderijen. Recycling van koffie helpt de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, leidt afval weg van kostbare stortplaatsen en geeft je kopje koffie een nuttige tweede leven.

Daarnaast kan koffiedik worden gebruikt om te composteren. Partners van Gro-together verzamelen koffiedik. Gro-together gebruikt het koffiedik als meststof voor het kweken van oesterzwammen. De oesterzwammen worden weer gebruikt om producten van te maken.

Tekst: Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Offerte.nl

Lees ook:

> Eerlijke koffie is lekkere koffie

Matcha als alternatief voor koffie

Een afvalvrije toekomst: Nestlé versnelt actie om de hoeveelheid plastic afval terug te dringen

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.