Duurzame beauty

De schoonheidsproducten van Beauty Kitchen zijn natuurlijk, effectief, duurzaam én diervriendelijk. Jo-Anne Chidley is oprichtster van het merk en heeft maar één missie: zoveel mogelijk mensen te laten genieten van ‘clean beauty’.

Waar komt de naam Beauty Kitchen vandaan?

Mijn allereerste product heb ik in mijn eigen keuken ontwikkeld. Ik ben opgeleid als scheikundige, werkte voor grote bedrijven zoals Avon Cosmetics en was altijd al in beauty geïnteresseerd. Ik heb heel wat producten uitgeprobeerd maar was nooit tevreden over de samenstelling; ze waren niet natuurlijk genoeg naar mijn zin. Daarom ben ik ze zelf gaan ontwikkelen. Mijn eerste product was een bodyscrub gemaakt met suiker, olijfolie, druivenpitolie en essentiële oliën, allemaal ingrediënten die je in je keukenkastje vindt.

Lees ook: Beauty Kitchen, plantaardig en duurzaam

Wat zijn de uitdagingen bij het ontwikkelen van 100% natuurlijke huidverzorging?

In het begin was het niet eenvoudig huidverzorging te maken die goed bleef zonder conserveringsmiddelen. Dat hebben we inmiddels op natuurlijke wijze opgelost, bijvoorbeeld met essentiële oliën of luchtdichte verpakkingen. Momenteel werkten we met microscopisch kleine algen voor onze Seahorse Plankton lijn. Hoe we die in de producten konden integreren, was even een uitdaging. Maar het is gelukt en ik ben zeer tevreden over het resultaat.

Wat is je favoriete natuurlijk ingrediënt van dit moment?

Micro-algen zijn fantastisch! Je vindt ze overal op de planeet en ze zijn gemakkelijk en zonder impact op het milieu te telen. Wist je dat de helft van de lucht die we inademen door microalgen is gerecycled? Ze nemen koolstofdioxide op en zetten het om in zuurstof. Deze algen werken ook nog eens als ‘superfood’ voor de huid.

Hoe zit het met jullie verpakkingen?

Al onze verpakking zijn gemaakt van gerecycled materiaal of zijn gePREcycled. Dat laatste betekent dat we flacons of potjes gebruiken die al zijn gemaakt voor een ander beautymerk maar om een of andere reden niet worden gebruikt. Wij redden deze verpakkingen van de afvalberg. Het is een nieuw concept en we vinden het belangrijk dat onze klanten weten dat we het zo doen. Verpakkingen moeten natuurlijk ook aantrekkelijk en informatief zijn maar je mag de planeet nooit uit het oog verliezen.

Wat zijn de bestsellers van Beauty Kitchen?

Ons grootste succes is momenteel Seahorse Plankton Facial Oil, dat stimuleert de collageenproductie in de huid met 20% in 24 uur en is bovendien heel gemakkelijk om te gebruiken. Een paar druppeltjes volstaan om de huid een boost te geven, bijvoorbeeld voor de nacht of tijdens koude winterdagen. De olie kan bovendien perfect gecombineerd worden met andere huidverzorgingsproducten als crèmes en lotions. Verder ben ik heel trots op de BB-Cream uit dezelfde lijn met natuurlijke mica pigmenten. De crème zorgt ervoor dat je huid er direct egaal en stralend uitziet!

Seahorse Plankton in blik

De Beauty Kitchen Seahorse Plankton Kit (Consumentenadviesprijs €49,95) bevat drie Seahorse Plankton toppers op basis van microalgen uit de zee die je huid in topconditie houden. High Definition Facial Oil (15ml), Everlasting Radiance Moisturiser (50ml) en 5 Minute Miracle Mask (50ml) zijn geschikt voor elk huidtype en werken effectief om de huid jong, stevig en veerkrachtig te houden. De kit bevat een geweldige huidverzorgingsset, het blik is herbruikbaar én Beauty Kitchen ondersteunt met de verkoop van alle producten uit de Seahorse Plankton lijn de Seahorse Trust die zich inzet om het uitsterven van zeepaardjes te bestrijden. Verkrijgbaar bij Holland & Barrett (www.hollandandbarrett.nl)

Wat is jouw beautygeheim?

Mag ik er ook drie noemen? Ten eerste: hydrateren. Ik drink veel water en thee, dat is goed voor mijn lichaam en huid. Ik verzorg mijn huid met producten uit de Seahorse Plankton lijn, die zijn effectief en hebben een fijne geur! En ik ben actief – wandelen, sporten, bezig zijn – dat werkt echt!

Wat is Beauty Kitchen voor bedrijf?

Bij de meesten bedrijven gaat het alleen om het product, bij ons om het totaalpakket. Om die reden mogen wij momenteel als enige bedrijf in Groot -Brittannië het label B-corp dragen. Een label dat onze manier van ondernemen typeert; het Nederlandse Tony Chocoloney heeft het ook. Kort gezegd gaat het erom dat je niet alleen kijkt naar de manier van ondernemen en de impact op het milieu, maar ook naar het menselijke element. Hoe we omgaan met niet alleen werknemers, maar met iedereen met wie zaken doen, van mensen die de ingrediënten leveren tot de transporteurs en verkopers. Nog zoiets is het Cradle to Cradle certificaat: als we producten ontwikkelen, kijken we ook naar wat er vervolgens gebeurt. Wanneer de klanten het van hun gezicht spoelen en de resten komen in het riool terecht, wat is dán de impact op het milieu?

Lees meer:
Vegan verzorging voor je lippen
Kylie Jenner ontwikkelt cosmetica tegen straling van mobiele telefoon

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.