Ecover viert 35e verjaardag en krijgt nieuwe look

Get nature on your side

Sinds 1979 ontwikkelt en produceert Ecover doeltreffende was- en reinigingsmiddelen en verzorgingsproducten op basis van plantaardige ingrediënten en slimme wetenschap.

Ter gelegenheid van de 35ste verjaardag onthult het bedrijf een nieuwe ecologische verpakking met een eigentijdsere ‘look’ die meer frisheid uitstraalt. Tegelijk maken ze van de gelegenheid gebruik om terug te blikken op de afgelopen 35 jaar en de weg die Ecover, destijds begonnen als een Belgisch initiatief om fosfaten uit wasmiddelen te weren, als pionier in de ecologie heeft afgelegd.

Ecover_Logo_NEW_Strapline

Ecover zag het levenslicht in 1979 in de buurt van Malle, bij Antwerpen. Het avontuur begon als een initiatief van Frans Bogaerts, een van de eerste ecopioniers. Hij had als specifiek doel fosfaten uit wasmiddelen te weren. Zo wilde hij iets doen aan de vervuiling van het oppervlaktewater. Hij ontwikkelde een fosfaatvrij waspoeder dat al snel een succes werd en te vinden was in de rekken van natuurwinkels in heel Europa. In 1989, tien jaar na de oprichting, zet Ecover ook de stap naar de detailhandel en de supermarkten. Nadat Ecover in 1991 werd overgenomen door de Scandinavische zakenman Sørensen, bouwde het in Malle de allereerste ecologische fabriek ter wereld. In 2007 volgt een tweede productie-eenheid in Boulogne-sur-Mer en momenteel wordt in Chicago een derde Ecover fabriek gebouwd. Vandaag heeft Ecover kantoren in Frankrijk, de VS, Duitsland en Zwitserland. De producten worden verkocht in 39 landen als ecologisch alternatief voor conventionele merken.

Vanaf 2012 is Ecover ook in Nederland verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels en eerder dit jaar zijn de producten ook opgenomen in het assortiment van Albert Heijn. Het merk bouwt op dit moment aan een nog bredere distributie in ons land.

Sinds de oprichting 35 jaar geleden, breidde Ecover het aanbod voortdurend uit en biedt vandaag een breed assortiment ecologische en doeltreffende(af)wasmiddelen en schoonmaakproducten voor het huis. In 2011 lanceerde Ecover de plantastic-fles, een verpakking op basis van suikerriet. In 2012 nam Ecover Method over, een toonaangevend lifestyle merk dat dezelfde waarden en normen hanteert. Hierdoor werd Ecover de grootste speler inzake ecologische was- en reinigingsmiddelen ter wereld. Dit voorjaar, lanceerde Ecover een nieuwe fles, geproduceerd op basis van plastic dat uit de oceaan werd opgevist en gerecycled.

In al die jaren werden de inspanningen van Ecover beloond met diverse erkenningen: in 1993 werd Ecover opgenomen in de Global 500 Roll of Honour lijst van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP), een bekroning voor mensen, groepen en ondernemingen die zich inzetten voor het behoud van het milieu. Ecover was het eerste en enige merk van huishoudelijke schoonmaakmiddelen dat beloond werd met deze belangrijke erkenning. In 2000, behaalde Ecover het ISO 14001 certificaat, het “kwaliteitszorgsysteem” waar elke ecologische onderneming over moet beschikken. In 2008, verkoos Time Magazine in haar milieunummer Hero of the Environment Ecover tot Ecopionier, één van de 30 verkozen helden die zich blijvend inzetten voor een beter milieu. In 2010 tenslotte, werden de Eco-Surfactants genomineerd voor de European Business Awards for the Environment.

3 4

Dit jaar, voor haar 35ste verjaardag, lanceert Ecover een nieuwe aantrekkelijk ogende verpakking. De flessen worden geproduceerd op basis van een combinatie van hernieuwbaar plantastic en gerecycled plastic. De fles vervangt de verpakking die in 2001 ontwikkeld werd. De nieuwe ecologische fles bevat nog steeds doeltreffende, ecologische en duurzame was- en reinigingsmiddelen. Algemeen streeft Ecover ernaar om zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken. De verpakkingen zijn herbruikbaar of kunnen in de afvalfase eenvoudig gerecycled worden.

Lees ook:
Ecover vist op plastic
Interview met Ecover

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.