Hersengymnastiek is mentale anti-aging

Gezond oud worden

We hebben allemaal de wens om gezond oud te worden. Om die reden zorgen we goed voor ons lichaam (althans dat proberen we). We eten gezond en zorgen voor voldoende lichaamsbeweging. Maar wist jij dat een actieve, flexibele geest minstens zo belangrijk is? En dat hersengymnastiek ons hierbij kan helpen?Brain training hersengymnastiek

In het oorspronkelijk Latijnse gezegde “Een gezonde geest in een gezond lichaam” schuilt veel wijsheid. Gelukkig is er steeds meer belangstelling voor het feit dat voldoende lichaamsbeweging ons cognitieve vermogen verbetert. Maar het is minder bekend dat een actieve, flexibele geest die blijft bijleren van essentieel belang is om mentaal jong te blijven. Je brein heeft prikkels nodig om niet te verouderen.

Hersengymnastiek vertraagt ouderdomsverschijnselen

Onvoldoende lichaamsbeweging leidt tot vroegtijdige aftakeling en heeft een negatief effect op je stemming. Maar als Einstein hersengymnastiekje mentaal onvoldoende uitdagingen hebt, heeft dat ook zijn weerslag op je gezondheid. Bepaalde neuronen en neurale verbindingen gaan dan namelijk verloren waardoor je reactievermogen vermindert. Om die reden is het belangrijk om niet alleen fysiek maar ook mentaal te trainen: mentale fitness dus.

Vanaf je 20e (!) verouderen je neuronen. Om gezond oud te worden, is het belangrijk om uit je comfortzone te stappen.  Intellectuele uitdaging, nieuwsgierigheid en het leren van nieuwe dingen vertragen het mentale verouderingsproces . Het is belangrijk om je te blijven ontwikkelen, open te staan voor verandering, hersenspelletjes te doen en te investeren in sociale contacten. Hoe meer tijd je daaraan besteedt des te meer profijt je brein ervan zal hebben!

Routine is killing

Over het algemeen houden mensen niet van verandering. Of beter gezegd: onze hersenen houden er niet van. Die houden van routine. Het nu eenmaal erg efficiënt als je dingen routinematig doet en niet overal bij na hoeft te denken. Verandering stimuleert je brein. Confronteer je brein geregeld met nieuwe informatie. Doorbreek de routine. Elke verandering is goed. Ga een muziekinstrument bespelen, puzzelen, bridgen, via een andere route naar je werk fietsen of je boodschappen bij een andere supermarkt halen. Doe vooral wel waar je plezier in hebt. Je hersenen maken hierdoor nieuwe verbindingen aan waardoor ze fit blijven.

Het nut van breintraining is wetenschappelijk bewezen. Verandering leidt vaak tot angstgevoelens. Negeer die. De eerste stap is vaak het moeilijkst. Gedurende de training zul je merken dat het je steeds gemakkelijker afgaat en dat geeft je zelfvertrouwen een enorme boost.

Wil je gezond oud worden? Investeer vanaf nu tijd om je hersenen te trainen en profiteer daar de rest van je leven van!

Omdenken hersengymnastiek


Meer lezen?

Bacopa: Wellness voor je hersenen en geheugen
Column: Leven zonder stress

Niets missen van De Betere Wereld?

Like dan onze Facebook-pagina en blijf op de hoogte. Of schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.