Geef moeder eerlijke bloemen: Hivos lanceert eerlijkebloemengids.nl

bloemen

Duurzaam en eerlijk aanbod bij bloemisten nog in kinderschoenen

In aanloop naar Moederdag op 10 mei, heeft Hivos een Eerlijke Bloemengids samengesteld op basis van een landelijke enquête bij verkooppunten. Deze online gids bevat nu al 1.584 adressen van winkels met een, voor de consument zichtbaar, aanbod van eerlijk en duurzaam geproduceerde bloemen. Uit de inventarisatie blijkt dat ongeveer een kwart van alle bloemisten in Nederland eerlijk en duurzaam gekweekte bloemen verkoopt en dat, via keurmerken, zichtbaar maakt voor de consument.

De Eerlijke Bloemengids is voor consumenten die willen kiezen voor een eerlijk product. Hiermee dragen ze bij aan de verbetering van arbeidsomstandigheden van werknemers in de bloemenindustrie in Oost-Afrika en Latijns-Amerika, waar steeds meer bloemen, met name rozen, vandaan komen.

Supermarkten en tuincentra
Hivos voerde de inventarisatie behalve onder bloemisten ook onder supermarkten en tuincentra uit. Van alle Nederlandse supermarkten komen vooralsnog Aldi, Albert Heijn en Jumbo in de Eerlijke Bloemengids. ‘Vooralsnog’ omdat bepaalde supermarkten nog niet aan de criteria voldoen, maar daar wel naar streven.

Tuincentra zijn niet opgenomen in de gids aangezien zij op dit moment niet voldoen aan de criteria. Niettemin is Hivos in gesprek met ondernemers uit de branche over de mogelijkheden om het bloemenaanbod in tuincentra te verduurzamen en dit voor consumenten zichtbaar te maken.

Fair trade
Eerlijke koffie en chocolade zijn allang gemeengoed en langzaam maar zeker groeit ook de vraag naar eerlijke bloemen. Bewuste burgers spelen een sleutelrol in de Hivos campagne Power of the Fair Trade Flower (zie hieronder). Zíj kunnen nu met behulp van de Eerlijke Bloemengids hun portemonnee laten spreken en kiezen voor een boeket met een goed verhaal.

Campagne
Hivos voert al drie jaar campagne voor eerlijke bloemen. Afgelopen twintig jaar is de sierteelt namelijk grotendeels verplaatst van Nederland naar Oost-Afrika en Latijns-Amerika. Daar werken de arbeid(st)ers vaak onder slechte arbeidsomstandigheden. Deze werknemers – 70% vrouwen – verdienen meestal te weinig om van rond te komen. Nog altijd is er sprake van seksuele intimidatie en niet zelden wordt het personeel blootgesteld aan chemicaliën die in de kassen worden gebruikt.

bloemenDe Hivos campagne heeft als doel de arbeidsomstandigheden van werknemers in de bloemenindustrie te verbeteren. Op dit moment zijn keurmerken de beste garantie op goede arbeidsomstandigheden en aandacht voor het milieu.

 

Lees ook:
> Kraaybeekerhof en het kruidenjaar
> Triodos Hart-Hoofdprijs 2015; welke duurzame ondernemer wint dit jaar?

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *