Nieuwsbericht

Hyundai ontwikkelt samen met Rimac
elektrisch aangedreven high-performance sportauto’s.

  • Hyundai investeert 64 miljoen euro in Rimac Automobili
  • Gezamenlijke ontwikkeling van krachtige EV’s en FCEV; eerste prototypes in 2020 gereed
  • Nieuwe samenwerking versterkt rol Hyundai als pionier schone mobiliteit

15 mei 2019 – Hyundai en Rimac Automobili (Rimac) kondigen een strategisch partnerschap aan. Met de samenwerking wil Hyundai doorbreken in het segment van elektrisch aangedreven sportauto’s en zijn status als pionier in schone mobiliteit versterken.

Hyundai investeert 64 miljoen euro in Rimac. Beide partijen werken nauw samen om een geëlektrificeerde sportauto en een krachtige sportauto met brandstofcel te bouwen, die mogelijk in een later stadium op de markt komt.

‘Rimac is een innovatief bedrijf met uitstekende kennis van elektrisch aangedreven high-performance auto’s’, zegt Euisun Chun, Executive Vice Chairman van Hyundai Motor Group. ‘Het levensverhaal, de ervaringen met verschillende autofabrikanten en het technische lef maken Rimac voor ons de ideale partner. We kijken ernaar uit om samen met Rimac schone mobiliteit te ontwikkelen.’

Mate Rimac, Founder en CEO van Rimac Automobili: ‘We zijn onder de indruk van de visie van Hyundai en het initiatief dat zij namen. Wij geloven dat dit technische partnerschap waardevol is voor onze merken en klanten. Rimac is een jong bedrijf dat erg snel groeit. Wij zien Hyundai als een waardevolle investeerder en technologiepartner. Deze samenwerking zal onze positie als de Tier-1-leverancier van elektrische componenten aan de auto-industrie versterken.’

Expertise high-performance elektrische aandrijflijnen

Het Kroatische Rimac werd in 2009 door Mate Rimac in zijn garage opgericht. Zijn doel: de sportauto van de 21ste eeuw bouwen. Sindsdien is Rimac uitgegroeid tot een begrip in de auto-industrie, met een brede expertise in high-performance elektrische aandrijflijnen, besturingssystemen en accutechnologie.

18 milieuvriendelijke modellen

Hyundai gebruikt de samenwerking met Rimac om zijn elektrificatiestrategie te behalen, waarbij er de komende jaren maar liefst achttien verschillende groene modellen worden geïntroduceerd. Ondertussen heeft Hyundai Motor N sinds de start in 2015 high-performance modellen zoals de i30 N op de markt gebracht.

‘Wij willen high-performance modellen ontwikkelen die niet alleen snel en krachtig zijn, maar ook aan de verwachtingen van onze klanten voldoen’, zegt Thomas Schemera, Executive Vice President en Head of Hyundai Motor Group’s Product Division. ‘Ons doel is auto’s met een elektrische aandrijflijn populair te maken en maatschappelijke waarde te creëren met onze hypermoderne technologieën en innovaties.’

Fotografie:

Euisun Chun, Executive Vice Chairman van Hyundai Motor Group (rechts), en Mate Rimac, CEO van Rimac Automobili.

Lees ook:

Porsche gaat met Taycan het elektrisch tijdperk in

Het belang van elektrische fietsen voor het milieu

Duurzaam autorijden: autodelen

 

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.