Interview directeur Ben & Jerry: Jostein Solheim

Jostein Solheim

Er zijn veel verschillende bedrijven die met een sterk sociale missie starten, die de wereld een stukje beter willen maken maar er zijn er maar weinig die dit weten te combineren met overheerlijke smaaksensaties.

Ben & Jerry’s kan dat. Zij hebben beide werelden bijeen gebracht en overheerlijk en eerbiedig ijs gecreëerd. Zij een wereldwijd succes, wij groot fan. Speciaal daarom hieronder een interview met de huidige CEO van Ben&Jerry’s, enjoy!

Hoe is het idee ontstaan om Ben & Jerry’s te starten?

De twee jeugdvrienden Ben Cohen & Jerry Greenfield wilden eigenlijk samen een bagel business opzetten. Helaas was een bagelmaker te duur & kochten ze een schriftelijke cursus ijs maken (voor 5 dollar). Ze begonnen hun bedrijfje in een oud tankstation in Burlington, Vermont. Omdat Ben’s smaakpapillen niet zo goed werkte, ontwikkelden ze ijs met veel chunks & swirls (en dus structuur). Bijna vanaf het begin, speelt de sociale missie een grote rol binnen het bedrijf. Ben en Jerry ‘wanted to make the best possible ice cream in the nicest possible way’ en willen iets teruggeven aan/ terug doen voor de community.

Wat is het mooiste wat je als bedrijf bereikt hebt?

Ik denk dat het beste is dat we een inspiratie en (rol)model zijn voor andere bedrijven. Ik denk dat er vele successen zijn geweest op het gebied van mensenrechten, milieu, maar ook intern en extern. Toch denk ik dat onze grootste prestatie is dat we een inspiratie zijn voor anderen en een echt model hebben ontwikkeld om op een andere manier zaken te doen.

Lees ook: Vegan chocolade-ijs maken

Hoe voelt het om als #30 in de lijst van most creative business people te staan?

Alles dat we bereikt hebben, is een inspanning geweest van het hele team. En ja, het bedenken van oplossingen om deel te nemen en te werken met de meest gemarginaliseerde mensen in de landbouw, de migrerende werknemers, is echt bevredigend. Maar het werk werd uiteindelijk door hen, mijn team en het bestuur gedaan. Dus ja, we kwamen met oplossingen, maar in dit geval ben ik meer de vertegenwoordiger van de inspanning van velen. Het brengt voldoening om te werken voor gerechtigheid, arbeidsrechten en om manieren te vinden voor de meest gemarginaliseerden om deel te nemen aan de verschuiving van de macht naar werknemers. En als dat wordt erkend, is dat cool! Heel cool!

Zijn jullie van plan om een plant based variant te maken?

Dit hebben we al gedaan! Eerder dit jaar lanceerden wij de Non-Dairy smaken in Nederland (in Amerika hebben we dit iets eerder geïntroduceerd). Deze smaken zijn allemaal vegan en gemaakt van amandelen. We hebben deze smaken uitgebracht, omdat we mensen die geen zuivelproducten kunnen of willen eten, alsnog de kans willen bieden om ook van Ben & Jerry’s ijs te genieten.

Wat betekende de overname door Unilever voor Ben & Jerry’s.

Ik denk dat het voor de mensen daar destijds moeilijk was, omdat het in feite een anti-corporate bedrijf was en het niet duidelijk was wat de voordelen van de overname waren. Maar vanwege de omstandigheden van deze deal ontwikkelden ze uiteindelijk hetgeen wat de voorbode werd van B-corps. Ze ontwikkelden een overheidsstructuur die de integriteit en sociale missie van het bedrijf beschermt. Door dat hele, zeer complexe proces, hebben ze een slimme structuur gecreëerd die onderdeel is geworden van Ben & Jerry’s. We zullen onze eigen waarden en proposities hebben en kunnen daardoor beter de positieve aspecten van Unilever gebruiken (zoals technologie, systemen, geweldige mensen en verkoopkracht). Zonder dat hadden we niet naar 38 landen kunnen gaan. De overname was emotioneel, maar ook technisch.

Heb je met Ben & Jerry’s bereikt wat je had willen bereiken?

Ik denk dat als je aan sociale- of klimaatrechtvaardigheid werkt, je nooit bereikt wat je wilt bereiken. Het draait allemaal om de reis er naartoe en het op zoek gaan naar kansen. Dus ik heb zeker niet bereikt wat ik had willen bereiken. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het team en mijn opvolger deze reis nog sterker zullen voortzetten. We hebben veel geweldig, fundamenteel structureel werk verricht, waarop zij kunnen voortbouwen.

Wat was de grootste uitdaging en hoe zijn jullie daar mee omgegaan?

De grootste uitdaging wanneer je in de wereld van Ben & Jerry komt, is dat je zowel veel negativiteit als positiviteit krijgt. Er zijn mensen die tegen zijn wat je aan het doen bent. Het voelt emotioneel uitputtend om zoveel kritiek en haatmail te ontvangen. Mensen haten het als je opkomt voor vluchtelingen of Black Lives Matter. Tegelijkertijd voel je je supertrots, omdat je iets doet wat iemand haat, dus het kan ook betekenen dat veel mensen ervan houden. Dit is waarschijnlijk een van de grootste uitdagingen. Ik denk dat de CO2-uitstoot in de ijs-branche, erg zwaar is. Het vinden van oplossingen in de zuivelindustrie is een uitdaging. We hebben veel proces gemaakt, maar het is nog steeds een uitdaging.

Komen er nog aparte nieuwe smaken op de markt?

Hahahaha, dat is een goeie! Ja, zeker – er zijn een paar geweldige smaken die onze kant op komen. We houden ervan om te innoveren op zowel onze gewone als Non-Dairy smaken. In Nederland hebben we vorige week Moophoria gelanceerd. Een nieuwe smakenlijn met minder calorieën en vet.

Nog tips voor ondernemers die “het verschil” willen maken met een mooi product?

Ik zou zeggen dat ik denk dat de vraag al antwoord geeft. Als je echt sociale impact wil hebben, moet je iets verkopen dat uitmuntend en verbluffend is (waar mensen geld aan willen uitgeven). Voor ons is deze combinatie dat wij geloven dat we het beste ijs ter wereld maken. Erg goed ijs, maar we hebben ook een diepe sociale missie, die zowel naar de milieu- als naar de sociale missie kijkt. En we hebben een eigenzinnig en leuk gevoel voor mensen, we hebben plezier. Deze combinatie maakt het echt heel bijzonder. Als je een bedrijf start en je wilt slechts één ding zijn, dan werkt dat nooit. Je moet een geweldig product hebben, je moet een goede houding aannemen en je moet echt een fundamentele impact hebben op de maatschappij. Authenticiteit en echtheid is wat je nodig hebt om te winnen.

Tekst: Senna van Collen

Meer info kun je vinden op: www.benjerry.nl/overons

Nog wat inspiratie hoe je met jouw aankoop goed doet?

Tony: van chocoladecrimineel tot wereldverbeteraar
Over Honey Highway, BIJenfarm, De Betere Wijn en Landgoed Op de Hodenpijl

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.