De elektrische fiets is ‘in’. Hoewel nog steeds vooral ouderen deze aanschaf maken, beginnen nu ook scholieren aan de elektrische fiets te gaan om hun soms lange dagelijkse rit naar school comfortabeler te maken. Daarmee verdwijnt het stoffige imago van de elektrische fiets als een vervoersmiddel voor senioren. Uiteindelijk gaan we er misschien zelfs wel allemaal aan geloven. Heb jij dus nog geen elektrische fiets? Neem eens kijkje bij de specialisten van Bikester. Ondertussen bespreken wij wat de opkomst van de elektrische fiets ons allemaal gaat brengen de komende jaren.
Mensen uit de auto krijgen
De elektrische fiets moet ons voor kortere afstanden uit de auto krijgen. Ritjes voor kleine boodschappen en bezoekjes aan vrienden en familie die in de buurt wonen hoeven niet per se met de auto. Auto’s verbruiken immers ook het meeste brandstof op korte afstanden, omdat er daar veel opgetrokken en afgeremd wordt. Vaker op de fiets stappen gaat dus voor lagere brandstofkosten zorgen. Maar niet alleen de portemonnee vaart er wel bij als we gezamenlijk op onze fijne duurzame fietsen stappen, het milieu ook. Je stoot immers minder CO2 uit wanneer je de auto laat staan.
Timmeren aan infrastructuur voor meer fietsers
Wat het vaker kiezen voor de fiets ons ook gaat brengen, is minder autoverkeer op de weg en meer verkeer op de fietspaden. Dat betekent dat de infrastructuur daaraan aangepast moet worden. Er moet voldoende ruimte zijn voor alle fietsers. In een stad als Nijmegen bijvoorbeeld wordt daar hard aan gewerkt. Er worden snelfietspaden aangelegd naar andere plaatsen in de regio en hier en daar moet de automobilist aan ruimte inboeten om plaats te maken voor de fietser. Er ontstaan zelfs straten waar de auto opeens ‘te gast’ is. Veiligheid is wel een aspect dat met een groeiende groep fietsers aandacht verdient. Als fietser ben je immers een stuk kwetsbaarder dan als automobilist. Bij het delen van de weg en zeker ook het oversteken van de weg kan er van alles fout gaan wanneer er ook auto’s in het spel zijn. Nijmegen ondervindt dat het niet altijd loopt zoals bedacht, en dat aanpassingen regelmatig nodig blijken te zijn.
Wegdrukken van de snorfiets en snorscooter
Een andere gebruiker van het fietspad, de berijder van de snorfiets of snorscooter, gaat stukje bij beetje plaatsmaken voor de elektrische fiets. Natuurlijk gebeurt dat ten dele omdat het rijden hierop steeds oninteressanter gemaakt wordt. Het hangt in de lucht dat men een helm moet gaan dragen en de rijbaan op moet. In Amsterdam is dat laatste al het geval, en ook in Nijmegen wordt er gedreigd met maatregelen tegen wat wordt gezien als een vervuiler. Maar er zullen ook mensen om andere redenen de switch gaan maken naar de elektrische fiets. Dat kan zijn omdat men ontwaakt voor de realiteit qua klimaatverandering. Het is immers ook steeds minder geaccepteerd om vervuiler te zijn. Daarnaast wordt de elektrische fiets gewoon de mode. Dat gaat ervoor zorgen dat mensen erbij willen horen en daarom aan de elektrische fiets gaan.
Fietsenmakers krijgen het drukker
Doordat er meer gebruik gemaakt gaat worden van de fiets, gaan fietsenmakers het drukker krijgen dan voorheen. Er komt een nieuwe groep klanten bij: mensen die de auto laten staan en mensen die de snorfiets of snorscooter laten staan. Elektrische fietsen kennen hun eigen technische factoren die eventueel voor problemen kunnen gaan zorgen (vaak accu-gerelateerd), maar hebben natuurlijk ook gewoon banden die lek kunnen, verlichting die kapot kan gaan en remmen die bijgesteld moeten worden. Het wordt interessant om te zien of de huidige fietsenmakers aan de vraag kunnen voldoen, en zo niet, of er een nieuwe generatie fietsenmakers op gaat staan om het gat te dichten.
Lees ook:
> Energie opwekken met een eco-zonnepark; goed voor mens én milieu. 🐝