Column: Bio-logisch!

black friday

Bio wordt booming in 2015

Jezelf weer verbinden met wat je eet, waar het vandaan komt en wie het maakt. Oftewel: terug naar de oorsprong! Zodat je bewust kan kiezen wat goed is voor jou en voor de wereld om je heen. Onze passie is biologisch eten: natuurlijk, gezond en extra lekker! Er valt veel te vertellen over bio-logisch, maar bio moet je vooral ervaren. Dat wil zeggen ruiken, horen, zien en proeven! Ga lekker fietsen langs biologische boerderijen, maak een nieuw gerecht uit het culinaire magazine Smaakmakend, of ga zelf een keer aan de slag bij een biologisch bedrijf.

Biologisch groeit in ons land. In vijf jaar tijd zijn we met z’n allen twee keer zo veel biologisch gaan kopen, nu voor ruim een miljard euro per jaar. Afgelopen jaar verliep vrij rustig, de verwachting is dat 2015 op veel gebieden een nieuwe stroomversnelling inluidt. Een prognose van Bionext:

Méér vers en onbewerkt
De trend van lekker en gezond eten zet door. Een groeiende groep mensen is op zoek naar verse, onbewerkte producten. Oftewel minder zout, suiker en vet, maar volwaardige producten die van nature gezond zijn. Geproduceerd zonder pesticiden en kunstmest. Biologisch staat centraal in deze trend: zo natuurlijk mogelijke voedselproductie, zonder landbouwgif en allerlei onnatuurlijke toevoegingen. En dat is wat steeds meer mensen op hun bord willen hebben.

biologische boeren

Natuurlijk duurzaam
Of het nu biologisch, fair trade of Beter Leven is, de consument hecht steeds meer belang aan duurzame productie. De explosie aan namaak- kwaliteitsmerkjes bewijst het succes van de echte duurzaamheidskeurmerken, al zien veel consumenten door de bomen het bos niet meer. Als de circa 10 echte keurmerken door de overheid erkend en gecommuniceerd worden, zal de duurzaamheidsgroei versneld toenemen. Hier gaat een stevig gevecht plaatsvinden tus- sen de zogenaamd ‘duurzame’ marketingmerken en de echte duurzaamheidskeurmerken, zoals biologisch.

Biologisch 3.0 en EKO
Biologische boeren, producenten, winkels en restaurants ontwikkelen continu verder in duurzaamheid. Bio is de kampioen van de duurzame meerkamp en wil dat blijven, met nog meer natuur & biodiversiteit, dierenwelzijn, transparantie en sociale aspecten. Biologische ondernemers die hier werk van maken, herken je aan het nationale EKO-merk.

Meer transparantie
In 2015 zullen nieuwe stappen in transparantie gezet worden. Apps als Question-mark geven informatie over dierenwelzijns- en milieuaspecten, duurzaamheid, voedingswaarden etc. Deze middelen helpen bij de keuze voor echt duurzame en gezonde producten.

Dubbele groeicijfers
Albert Heijn wil eind 2015 maar liefst 1.500 verschillende bioproducten aanbieden. Jumbo komt dit voorjaar ook met zijn eigen bio merk. Ook andere retailers gaan uitbreiden met bio en er komen nieuwe bio winkelformules. Dit alles gaat achterblijvende A-merken stimuleren om óók met bio te starten.

Kortom, bio gaat boomen in 2015!

Bavo van den Idsert,
Directeur Bionext

Lees ook:
>Demeter: Michelin-ster voor bodemboer
>Biologisch, 2015 het jaar van de Bodem

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.