In De Groene Stoel: biologische chocolade makers Vivani

vivani

H’eerlijke biologische chocolade; steeds meer een betere wereld!

vivaniSmaken verschillen, maar velen zijn het hier wel over eens: chocolade prikkelt de zinnen, is soms ‘verslavend’ lekker, en op z’n minst houdt het ook de gemoederen bezig. Dankzij het Origin Chocolate Event, met de wereldtop in Amsterdam aanwezig, ben ik met name de donkere chocolades gaan waarderen. Voor de gelegenheid sprak ik met Alexander Kuhlmann van Vivani, producent van biologische chocolade die speciaal voor Nederland een tablet van 99% cacao introduceert.

Tekst: Erwin Polderman

Nederlanders houden in ‘t bijzonder van donkere chocolade. Hoe reageert Vivani hier op?
Dat klopt, en dan met name de chocolade met een hoog percentage cacao. Hoe ‘bitterder’ des te lekkerder, lijkt wel. Wij merken het aan onze “Fine Dark 92%” die in Nederland veel gekocht wordt. Om op die vraag in te spelen en ook om onze waardering voor onze Nederlandse klanten aan hen te laten zien, heeft Vivani speciaal voor Nederland de “Fine Dark 99%” op de markt gebracht.

Wat valt er te vertellen over de gezondheidsaspecten van donkere chocolade?
In principe geldt: hoe hoger het gehalte aan cacao, des te minder suiker er in zit. Alleen al hierom is donkere chocolade een stuk beter voor je lijf dan de witte en ‘volle melk’ varianten. Daarnaast, rauwe cacao wordt ook wel een superfood genoemd. Niet zo gek, want het bevat vele waardevolle mineralen en antioxidanten die ook bij de verwerking behouden blijven.
Kortom, donkere chocolade is met recht een van de verantwoorde tussendoortjes. Soulfood en superfood tegelijkertijd!

Die genoemde 99% reep is de top van jullie donkere chocolade. Wat valt er te vertellen over die specifieke smaak?
Bij chocolade met een extreem hoog cacaopercentage ligt het gevaar op de loer dat het al snel wat muffig en zurig kan smaken, maar Vivani heeft daar wat op gevonden: voor onze “Fine Dark 99%” gebruiken we een bijzonder milde, biologische cacao uit Panama als ook een kwalitatief hoogwaardige cacaoboter. Het resultaat is dat het heerlijk smaakt en de chocolade als een engeltje op je tong smelt! En het gebruik van natuurlijke kokosbloesemsuiker geeft de chocolade subtiele tonen van karamel. Echt een must voor elke chocoladeliefhebber.

vivani vivani

Wat zijn de voordelen van kokosbloesemsuiker?
Met recht een geschenk van de natuur! Dit natuurlijke zoet bevat nog vele goede stoffen en het geeft Vivani chocolade die heerlijke tonen van karamel. Verantwoorder snoepen, maximaal genieten.

Ecuador staat bekend als het geboorteland van chocolade. We horen ook fantastische verhalen over Panama. Wat kan je hierover vertellen?
Dat land is tot nu toe nog een relatief onbekend cacaoland, in de schaduw van buurlanden als Ecuador, Peru en ook Dominicaanse Republiek. Toch wordt er op hoog niveau gewerkt en kwaliteit geleverd, met name in het westen van Panama, aan de grens met Costa Rica. Op de eilandengroep Bocas Del Toro verwerken inheemse boeren de cacao nog volgens traditionele manieren. En dat proef je! Het Panamese klimaat schept de perfecte omstandigheden voor de verbouw van cacao; gelukkig maar want de cacaoboom is een echte diva in de plantenwereld.

Over naar Vivani als organisatie en merk. Wat wil je hierover delen met onze lezers?
Vivani is als merk inmiddels al zo’n 15 jaar in de biologische winkelschappen verkrijgbaar, en ondertussen in meer dan 50 landen wereldwijd. Er gaat veel tijd en energie naar het realiseren van de best mogelijke kwaliteit en naar steeds weer nieuwe recepturen, ook om steeds weer geen synthetische aromo’s noch goedkope smaakstoffen hoeven te gebruiken. In de chocoladefabriek van Vivani maken we gebruik van ruim 100 jaar ervaring, en leggen we de focus op het gebruik van de best mogelijke kwaliteit van biologische grondstoffen die er voorhanden zijn. Dankzij de enorme volumes kunnen wij zowel de consument een gunstige verkoopprijs als de boer een zeer faire prijs aanbieden.

Ik denk dat dat Vivani uitzonderlijk maakt: de beste biologische kwaliteit, voor een faire prijs.

vivani vivani

 

“Vivani zegt NEE tegen elke vorm van kinderarbeid” in de chocolade-industrie. Hoe maakt Vivani dit duidelijk wereldwijd, en wat kun je vertellen over de reacties?
Wij hebben een tijd geleden inderdaad de handschoen opgepakt om kinderarbeid tegen te gaan. Vivani maakt graag dit statement. Het is met name een probleem dat zich voordoet in cacaoplantages in Afrika; in Midden-Amerika zie je deze ontwikkeling gelukkig weinig.
In 2012 hebben wij met de organisatie “KinderNothilfe” via het project “Kids for Kids” geld bijeen verzameld voor kinderen in Haïti. Uitgerekend in dat land, buurland van het belangrijke cacaoland Dominicaanse Republiek, is de situatie door de vele natuurrampen uiterst precair te noemen. Veel humaan leed, waaronder weeskinderen die gemakkelijk ten prooi vallen aan handelaren. Dankzij het project en de steun van iedereen die geld inbracht, kregen kinderen een thuis, als ook verzorging en voeding. Meer info is te vinden op www.vivani.de/kidsforkids.

Heeft Vivani zichzelf nog meer doelen gesteld?
Een van de belangrijkste doelen ligt in de uitdaging het productieproces nog meer ecologisch-vriendelijk te maken; van boom tot boon, en de verpakking inbegrepen! De eerste stap hiertoe hebben we gezet met onze vegan chocolade “iChoc”, die een 100% ecologisch-vriendelijke verpakking heeft. Verder zijn wij in de fabriek geheel over op echt groene stroom. Soms nemen zaken gewoon wat meer tijd dan we willen, maar de grote met alle kleinere maatregelen bij elkaar, zorgen ervoor dat Vivani al een grote maatschappelijke winst heeft behaald.

Wat kunnen we in de toekomst nog meer van Vivani verwachten?
Wat trends betreft, we lopen altijd al een beetje op de tijd voouit. Bijvoorbeeld met de veganistische chocoladevarianten. Liefhebbers van Vivani kunnen er op rekenen dat wij ook in de toekomst voor smakelijke verrassingen zullen zorgen!.

www.vivani.de/en

Meer De Groene Stoel:
> Walter Halberstadt, directeur beebox, leverancier biologische maaltijdboxen
> Jacomijn Pluijmers, Milieudefensie
> Erik Does, directeur Ekoplaza

Milieudefensie

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.